nieuws

Vinci wil deelnemen in kapitaal Eurotunnel

bouwbreed

parijs – Vinci, de tweede bouwer van Frankrijk, overweegt deel te nemen in de herstructurering van het kapitaal van de Eurotunnel. Vinci praat met de investeringsbedrijven Goldman Sachs en Macquarie en kan in een consortium de expertise rond het beheer van wegen en grote infrastructurele werken inbrengen.

De groep zou binnen drie jaar de controle kunnen overnemen over Eurotunnel, dat nog altijd kampt met een schuldenlast van negen miljard euro.

Dat meldt de Franse zakenkrant Les Echos. Vinci is geen onbekende bij Eurotunnel. Aan de aanleg van de Kanaaltunnel is meegewerkt door SGE, Dumez en GTM-Entrepose, de drie bedrijven die later zijn gefuseerd tot Vinci. Ook de Franse collega�s van Bouygues en Eiffage hebben aan dit project uit de vorige eeuw meegebouwd. Als Vinci in Eurotunnel stapt, dan zou het bedrijf op den duur de exploitatie daarvan op zich kunnen nemen.

Voor de Franse bouwgiganten vormen deze zogenaamde concessies al tijden een interessante groeimarkt, waarin ze ook op wereldschaal actief zijn. Vinci zelf is wereldwijd marktleider op het gebied van bouwconcessie en haalt inmiddels een kwart van de omzet van deze divisie uit het buitenland. Het bedrijf is eigenaar van de exploitant van tolwegen Cofiroute, nam kort geleden bij de privatisering collegabedrijf ASF over en exploiteert verder onder meer de Dartford tunnel-brug in Londen, de brug over de Severn in Wales, tolwegen in Canada en Chili en de Charilaos Trikoupis brug over de Golf van Korintië. Collega Eiffage exploiteert het beroemde Viaduct van Millau in Zuid-Frankrijk en een tolweg in Portugal. Ook werkt Eiffage samen met het Spaanse Dragados aan de hsl-lijn tussen Perpignan en Figueras die de bedrijven samen later ook gaan exploiteren. Bouygues ten slotte zoekt het onder meer aan de andere kant van de aardbol met het ppp-contract voor de metro van Sydney.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels