nieuws

Ravage na bezwijken damwand aquaduct

bouwbreed

hommerts – Drie damwanden van het nieuw aan te leggen aquaduct Jeltesloot in het Friese Hommerts, zijn bezweken. Om verdere schade te voorkomen is de bouwput noodgedwongen onder water gezet. De schade bedraagt enkele tonnen. Een woordvoerder van Arcadis de toezichthouder en directievoerder van het project meldde gisteren dat het waarschijnlijk om een uitvoeringsfout gaat.

“Het is een ravage”, aldus Jan Doornbos projectleider van de provincie Friesland, opdrachtgever van het nieuwe aquaduct. “Maar, als de boel is opgeruimd, dan ziet het er waarschijnlijk weer een stuk beter uit.”

De werkzaamheden in de volgelopen bouwput die eind 2005 begonnen, zijn voor een belangrijk deel stilgelegd. Er wordt rekening gehouden met een maand vertraging die volgens Doornbos de planning niet in gevaar brengt. “Er is nog wat speling.”

Feit is dat het aquaduct als onderdeel van het Friese Merenproject eind 2007 moet zijn opgeleverd. Anders loopt de provincie een subsidie van ongeveer 7 miljoen euro mis, 40 procent van de totale investering van 18 miljoen euro. “Knap waardeloos”, aldus Erik van Weesep van hoofdaannemer TBI Haverkort. Hij wil niet inhoudelijk niet ingaan op de kwestie, omdat alle communicatie via de opdrachtgever verloopt.

Brugwachter

Zaterdagmiddag, tussen vier en vijf uur kreeg de calamiteitdienst een telefoontje van een bezorgde brugwachter. Hij heeft een flinke knal gehoord en ziet dat de damwand waar hij op uitkijkt het dreigt te begeven. Hier en daar lekte het en maakte de damwand geluid. “Het kraakte, kreunde en piepte”, beschrijft Doornbos.

Na inspectie bleek een van de schoren aan de binnenzijde van de droge bouwput te zijn losgeknapt. De damwand die 9 meter water moet keren, is een meter naar binnen gezakt en ook twee zijwanden zijn beschadigd.

Om de ravage compleet te maken is het drijvende plateau voor heiwerkzaamheden de bouwput ingedreven. Diezelfde avond werd besloten de druk van de damwand af te halen. Het water werd in de bouwput gepompt tot op gelijke hoogte met de vaarweg. Ondanks enkele lekkages is er volgens Doornbos nooit dreiging geweest van instortingsgevaar.

Opmerkelijk aan het verhaal is dat het volgens Doornbos gaat om een �standaard bouwkuip met een gebruikelijke constructie� die is verankerd met honderden betonnen grondankers. Bovendien is er volgens hem vorige week nog een kwaliteitscontrole geweest. De schoor zat al een paar weken op zijn plaats.

Momenteel worden de door Arcadis gecontroleerde berekeningen nagelopen. Gisterenmiddag kreeg Doorbos van de schade-experts te horen dat het opruimen kan beginnen.”We spreken nu door hoe we dat moeten doen. Wat me moeten registreren. De schade wordt in principe vergoedt.” Momenteel wordt de situatie verder gestabiliseerd. Er komen nieuwe stempelingen en de verbogen wanden worden waarschijnlijk vervangen.

Constructie

Van de tunnel is bekend dat het om een open bouwput-constructie gaat. Het gesloten deel van het aquaduct is 45,4 meter lang en heeft twee toeritten van 198 meter. De totale lengte van de constructie komt daarmee op 440 meter. Het diepste punt van de tunnel (bovenkant asfalt) bevindt zich op 9,44 meter onder NAP. Het aquaduct moet plaatsbieden aan twee rijstroken en een fietsstrook.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels