nieuws

RandstadRail eindigt in tunnel

bouwbreed

den haag – RandstadRail krijgt op Den Haag Centraal een ondergrondse eindhalte onder de treinsporen 11 en 12. De kosten worden geraamd op 88 miljoen euro. Dit heeft B en W van de hofstad bekendgemaakt.

Volgens wethouder Pieter van Woensel (verkeer) is deze spoortunnel een investering in het openbaar vervoer en wordt de tunnel onderdeel van de nieuwe ov-terminal. De lijn van RandstadRail die vanaf september 2006 de oude Hofpleinlijn vervangt, stopt voorlopig nog op de sporen van lijn 11 en 12. NS en ProRail willen vanaf 2010 meer treinen laten stoppen op Den Haag CS. Het aantal sporen moet daarom worden uitgebreid naar veertien.

De gemeente gaat het plan voor een tunnel uitwerken tot een voorontwerp waarover ook inspraak wordt gehouden. Het Rijk betaalt 76 miljoen euro van kosten, de gemeente de overige 12 miljoen uit het budget voor RandstadRail. De bouwtijd van de tunnel bedraagt circa drie jaar. Eind 2007 verwacht de gemeente te beginnen met de bouw.

Randstadrail krijgt in Den Haag verschillende lijnen. De oude Hofpleinlijn blijft via het treinspoor rijden. De lijn naar Zoetermeer komt via een tramviaduct aan op het verhoogde tramplatform.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels