nieuws

Hitachi vermindert verbruik brandstof

bouwbreed

den haag – Hitachi presenteert de graafmachines van de serie Zaxis-3 en de nieuwe wielladers van de reeks ZW. De machinebouwer beproefde de hydrauliek voor de laadschoppen eerder in de Zaxis-gravers. Gravers en wielladers zijn mede ontworpen op een lager brandstofverbruik.

Eerder dit jaar bracht Hitachi de Zaxis 250-3 en 350-3 uit. Later dit jaar volgen de Zaxis 280-3, 470LCH-3. 520LCH-3, 670LCH-3 en 870 LCH-3.

De machinebouwer zet in de serie Zaxis-3 motoren van Isuzu. Het uitlaatgas voldoet aan de norm IIIA die Europa stelt aan motoren in voertuigen die niet voor de openbare weg zijn bedoeld. De nieuwe motoren verstoken volgens de fabrikant 15 procent minder brandstof en zorgen met het nieuwe hydraulische systeem HIOS III voor een productieverhoging van 10 tot 17 procent.

Dit systeem geeft een betere controle over de gelijktijdige bediening van de arm en de giek. De verbeterde circulatie verhoogt de bedieningssnelheid met 15 procent. Daarvan heeft alleen de rechtmatige eigenaar profijt, want de nieuwe graafmachines starten alleen na het invoeren van een pincode.

Hitachi profiteerde bij de ontwikkeling van de ZW-wielladers van de ervaringen met het hydraulische systeem van de Zaxis-gravers. Met het zogeheten Total Torque-controlesysteem brengt de wielladermachinist de aandrijfkracht en de hefsnelheid in balans en spaart zo brandstof. De machinist kan de machine handmatig instellen voor aandrijving, algemeen werk of licht werk. Een ontkoppelsysteem met drie standen brengt de remkracht en de ontkoppeling in evenwicht bij het laden van trechters op een helling.

In de cabine zijn alle hendels en schakelaars ergonomisch geplaatst, net als de verstelbare stuurkolom.

Luchtgeveerd

De machinist zit op een luchtgeveerde stoel en kijkt rondom door vergrote ramen op bijvoorbeeld de voorbanden uit. De filters voor de brandstof en de motorolie zijn vanaf de grond te wisselen. De hydraulische olie hoeft volgens Hitachi pas na 4000 bedrijfsuren te worden vervangen. Ook onderdelen als bussen, assen zijn evenals de transmissie en de remmen ontworpen voor een onderhoudsarm gebruik. De machinist kan de radiator schoonblazen door de draairichting van de koelventilator om te keren. (kavel 4)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels