nieuws

Bouygues blijft op zoek naar kampioenen

bouwbreed

parijs – Het Franse bouwconcern Bouygues, één van de grootste bouwbedrijven ter wereld, heeft met de samenwerking en gedeeltelijke overname van de technische gigant Alstom een goede slag geslagen. Landgenoot Alstom biedt Bouygues de mogelijkheid het aanbod verder te verbreden. Beide bedrijven kunnen hun opdrachtgevers bijvoorbeeld nu samen een stuwdam of centrale compleet met de turbines of een hogesnelheidslijn inclusief de treinen leveren.

Bouygues maakte eind vorig week bekend een pakket van 21,03 procent aan Alstom-aandelen over te nemen van de Franse staat. Parijs had de aandelen twee jaar geleden verworven tijdens een reddingsactie van de toen noodlijdende technische gigant. Over het boekjaar 2003-2004 had Alstom een verlies gedraaid van 1,8 miljard euro en het faillissement leek nabij. Brussel ging op haar beurt akkoord met die op staatssteun lijkende operatie maar eiste wel dat de regering in Parijs het pakket voor juli 2008 weer zou verkopen. Bouygues biedt haar regering met de aankoop nu niet alleen een reddende hand maar gezien de aankoopprijs van bijna twee miljard euro bovendien een winst van liefst 1,26 miljard. “Wie had gedacht dat we aan de redding ook nog flink wat geld over zouden houden”, aldus een woordvoerder van het ministerie van financiën in Parijs.

Voor het familiebedrijf Bouygues is Alstom een volgende stap in de diversificatie. In 1952 als puur bouwbedrijf begonnen, is Bouygues al twintig jaar lang ook actief in de mediasector met een eigen tv-zender TF1 en een gsm-bedrijf. Bouw en wegen- of railbouw – Colas – zijn echter nog altijd goed voor ruim 70 procent van de omzet. Alstom sluit met de productie van hoge snelheidstreinen zoals de Thalys, metrostellen en trams – onder meer de Citadis in Rotterdam – turbines of grote motoren en ander technisch geweld ongetwijfeld beter aan bij de kernactiviteit dan alle mediabezigheden. Op de Parijse beurs wordt dan ook in toenemende mate gefluisterd dat Bouygues na deze aanwinst eigenlijk van de media-activiteiten af wil. Het in 1989 door de fusie van GEC en Alstom ontstane Alstom is er de afgelopen twee jaar aardig bovenop gebracht. Het bedrijf is bezig met de verkoop van haar scheepsbouwactiviteiten op de bekende werven van Saint Nazaire aan het Noorse Aker Yards en kan zich daardoor beter concentreren op de twee andere hoofdtakken, transport en energie. Over het laatste boekjaar werd op een omzet van 11,5 miljard weer een bescheiden winst van 150 miljoen geboekt. Eind september stond er voor 25,8 miljard aan opdrachten in de boeken. Om die wederopleving mogelijk te maken zijn echter wel 55.000 van de 115.000 banen die in 2003 nog op de loonlijst stonden verdwenen.

De vraag is of Alstom – en het feit dat het maar om 21 procent gaat – toch niet een troostprijs is. Topman Martin Bouygues zelf heeft enkele weken geleden laten weten dat hij graag een andere �Franse kampioen� Areva over wil nemen. Dat bedrijf is wereldwijd marktleider op het gebied van kernenergie en in ons land eigenaar van de verwerkingsfabriek voor kernafval Cogema in Den Haag. Zeker gezien de huidige hoge olieprijzen staat het bouwen van nieuwe kerncentrales in landen als Frankrijk en Groot-Brittannië de laatste tijd weer hoog op de agenda. Tegelijkertijd hebben bijvoorbeeld de Britten al vele tientallen miljarden uitgetrokken om de vorige generatie centrales te ontmantelen, ook een specialisme van Areva. Parijs wil echter, gezien het landsbelang, Areva voorlopig niet op de openbare markt gooien.

Op dezelfde energiemarkt kan Bouygues echter ook met Alstom flink vooruit. Volgens het onderzoeksbureau CapGemini zal er tot 2030 alleen in Europa al 700 miljard euro in nieuwe elektriciteitscentrales worden geïnvesteerd, waarvan Bouygues-Alstom een flink deel wil binnenhalen. Daarbij ziet het tweetal vooral veel in de toenemende vraag naar schone energie, reden om meteen al een joint venture op het gebied van waterkracht te lanceren.

De broers Martin en Olivier Bouygues zullen ongetwijfeld een fles van hun favoriete Medoc – ze bezitten sinds kort in Chateau Montrose in Saint-Estèphe – open hebben getrokken.

Voor Bouygues is Alstom de volgende stap in diversificatie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels