nieuws

Jachthavens en vliegvelden DHV op onverwachte plaatsen

bouwbreed

amersfoort – Via het model van de businessgroepen zet DHV in Azië al haar kennis in. Zo drukt het bureau in China zijn stempel op zowaar jachthavens, een internationale school en tal van watervoorzieningen.

Een bijzonder project is de opdracht het ontwerp te leveren voor de verdubbeling van de grote luchthaven in Peking, inclusief het nieuwe terminalgebouw. Een vraag in de orde van: hoe bouwen we binnen drie jaar een vliegveld à la Schiphol. Het karwei wordt geklaard in samenwerking met dochterbedrijf Naco. Hoogstandjes vormen ook het uitdokteren van slimme verkeerssystemen om het vervoer tijdens de Olympische Spelen van 2008 niet compleet vast te laten lopen.

In India speelt DHV in op de overheidsplannen om het gehele schiereiland te omspannen door een kustweg van reusachtige lengte. Ook snelwegen van Noord naar Zuid en tussen Oost en West liggen op de tekentafel, pardon, zitten in de computer.

Galavazi: “Iets bijzonders is de oprichting van ons Global Engineering Center in Delhi. Op het centrum werken voor de gehele groep 40 mensen. Ze maken nu nog vooral detailtekeningen. Eind dit jaar zal de sterkte 100 personen zijn, met een verdere groei naar 200, wellicht zelfs meer. Het afgeleverde werk is van zo hoge kwaliteit, dat het centrum straks meer zal uitvoeren dan slechts de elders voorbereide detailtekeningen”.

In Indonesië heeft DHV de handen vol aan de nasleep van de tsunami. Infra, water en milieu zijn de aan te pakken thema�s. Voor de westkust van Atjeh wordt een waarschuwings- en kustbeschermingsplan opgezet.

In Afrika heeft DHV een grote sprong voorwaarts gemaakt door de verwerving van de meerderheid (65 procent) in het gerenommeerde bureau Stewart Scott International. “Het Zuid-Afrikaanse ministerie van handel prijst ons op zijn website aan: onze manier van werken is de wijze die de overheid graag ziet”, glimt Vic Prins, directeur Afrika. De werkwijze valt zo in goede aarde omdat DHV doelgericht lokale mensen aan de slag helpt en gelijktijdig zorgt voor buitenlandse investeringen.

DHV is in Afrika present met 500 vaste medewerkers, verspreid over 22 kantoren. Naast Zuid-Afrika is vooral Mozambique een belangrijk speerpunt. Projecten worden uitgevoerd in veertig landen. Waarbij de Afrikanen zich niet houden aan de grenzen van hun continent. Het succes van Naco bij de luchthaven van de Indiase stad Bombay? Dat is mede het resultaat van de nauwe samenwerking met Stewart Scott.

Prins: “Ons model is om vanuit Zuid-Afrika regionaal in noordelijke richting te werken. Vanuit de matrix wordt het continent gelijktijdig vanuit het Noorden bediend, door de kennis aanwezig bij de businessgroepen”.

Volgens Prins is de markt in Zuid-Afrika momenteel verbazingwekkend goed. Ook al door een recente belastingverlaging. De economische groei van 5 procent heeft een stijgende tendens. De directeur Afrika schat in dat over een jaar of vier 11 procent van DHV�s omzet uit zijn regio komt.

“De overheid heeft erg ambitieuze programma�s. Veel geld is beschikbaar voor infraprojecten. Afgelopen tien jaren zijn de investeringen afgevlakt. De behoefte aan grote werken werd ontkend. Nu zie je beweging op terreinen als transport, energie. Gewerkt wordt aan nieuwe spoorverbindingen en wegen”.

DHV zet breed in op Afrika. Van de hogesnelheidslijn bij Johannesburg tot – en daar komt al weer Naco om de hoek – tot drie recent geworven opdrachten voor vliegvelden. Vic Prins geniet dat hij kan meewerken aan de opbouw van zijn achteropgeraakte continent. “Niet de weg die we bouwen is van belang. Maar de toegang die we verschaffen tot het onderwijs. Zestig procent van het geld voor wegenbouw gaat naar lokale mensen. Onze keuze is niet slechts in zee te gaan met grote aannemers. Door lokaal te werken, trainen we de mensen die zo hun kennis weer naar een grotere groep kunnen brengen”.

�De markt in Zuid-Afrika is momenteel verbazingwekkend goed�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels