nieuws

Vernieuwing Ring Antwerpen kost 40 procent meer dan begroot

bouwbreed

brussel – De kosten voor de renovatie van de Ring rond Antwerpen, die plaatsvond in 2004 en 2005, liggen 40 miljoen euro hoger dan het totale aanbestedingsbedrag van 99 miljoen euro, zo heeft de Vlaamse minister van openbare werken, Kris Peeters, toegegeven.

Dat heeft volgens de minister niets te maken met fraude of andere onregelmatigheden, al circuleerden er tijdens de werken wel andersluidende berichten. Volgens minister Peeters zijn “voorziene-, maar onvoldoende becijferde maatregelen” er de oorzaak van dat de eindafrekening van deze werken 40 procent duurder uitvalt dan begroot.

Als reden voor de forse budgetoverschrijding noemt Peeters o.m. dat er in het bestek wel extra maatregelen waren voorzien, maar dat de grootte en de prijs daarvan destijds nog onduidelijk waren. Voorts waren er externe factoren die de kosten opdreven zoals de hogere staalprijzen en een nieuwe bodemwetgeving die bij de aanbesteding nog niet van kracht was. Deze nieuwe wetgeving kostten ruim 2,7 miljoen euro. Omdat de werken eerder klaar waren dan gepland, kreeg de hoofdaannemer nog eens bijna 6 miljard euro als bonus toegestopt. Maar vooral de zogeheten “minderhindermaatregelen” om de overlast voor het verkeer te verkleinen en het extra aanbod van openbaar vervoer tijdens de werken, dikten de kosten aan met ruim 13 miljoen euro.

Onaanvaardbaar

De oppositie in het Vlaamse parlement kan er echter niet om lachen. “Het is totaal onaanvaardbaar dat de overheid openbare werken laat uitvoeren zonder een duidelijk zicht te hebben op de uiteindelijke kostprijs”, zegt parlementslid Jan Peumans van de Vlaamse nationalisten (NVA). De overheid moet volgens hem dringend aan risicomanagement doen. Andere parlementsleden vinden dat minister Peeters door zo lichtzinnig om te gaan met het kostenplaatje (“de belastingbetaler betaalt het toch wel”) het risico op fraude en gesjoemel vergroot heeft.

De werken aan de Antwerpse Ring strekten zich destijds uit van net voorbij het kruispunt Antwerpen-Noord tot aan de Kennedytunnel en dat in de twee rijrichtingen naar Gent en Nederland. De werken bestonden uit de vervanging van het wegdek van de Ring en de Kennedytunnel, de riolering, de drainage en de vangrails, de aansluitingen met de snelwegen en alle op- en afritten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels