nieuws

Snelwegtoilet als toonbeeld van toegankelijkheid

bouwbreed

amsterdam – Tankstations langs snelwegen met een multifunctionele toiletruimte geven duidelijk aan wat toegankelijkheid voor iedereen betekent. Vrachtwagenbestuurders kunnen er douchen, moeders luiers verschonen en rolstoelgebruikers ongehinderd naar het toilet. Dat alles vergt niet veel meer dan een ontwerp dat met iedereen rekening houdt. Dat zei Maarten van Ditmarsch, auteur van het Handboek Toegankelijkheid, op een bijeenkomst in de Amsterdamse Arena.

De �multifunctionele toiletruimte� lijkt in niets meer op het �invalidentoilet� waar een rolstoeler vaak niet in kon vanwege een hoge stoeprand buiten of opgestapelde kratten binnen. Soortgelijke situaties treft Van Ditmarsch elders in het land nog vaak aan. Architecten lijken zich pas op het allerlaatste moment te realiseren dat er bijvoorbeeld nog een hellingbaan voor rolstoelers moet komen en lossen dat gemis op met een ontwerpkundig gedrocht.

Productontwikkelaars houden eveneens (te) weinig rekening met gehandicapten. Van Ditmarsch illustreert die stelling met de uitvoering van personenliften. Die hebben vaak deuren die te smal zijn om een rolstoel door te laten. In liften waar wel een rolstoel in kan, blijken de knoppen vaak te hoog te zitten.

De bedieningstableaus houden blinden in het ongewisse over de etage waar ze naar toe willen terwijl doven vaak ook maar moeten raden op welke etage ze zijn terechtgekomen. Als de lift al werkt, want ook over het functioneren krijgen mensen met een visuele- of auditieve handicap veelal geen uitsluitsel.

Schindler houdt daar wel rekening mee, zegt commercieel directeur Johan van den Burg van deze liftenfabrikant. Bijvoorbeeld door besturingssystemen rekening te laten houden met rolstoelgebruikers en door bedieningstableaus af te stemmen op mensen met een handicap. Schindler schreef dit jaar voor de tweede keer een architectuurwedstrijd uit onder het motto: toegankelijkheid voor iedereen. Studenten uit Europa kunnen zich er tot de laatste dag van deze maand voor inschrijven. Daarna kunnen ze tot 14 juli een oplossing indienen die in Parijs de hindernissen opruimt rond en in het Palais de Tokyo en aangrenzende musea.

Directeur Henk Markerink van de Amsterdamse Arena wil met twee liften de toegang tot het stadion verbeteren. Het project maakt deel uit van maatregelen waarmee de Arena zich in de komende vijf jaar wil opwerken tot �meest toegankelijke stadion van de wereld�. Dat is makkelijker dan het lijkt, vindt Markerink, omdat bijvoorbeeld de twaalf Europese stadions waarmee de Arena samenwerkt maar weinig werk maken van toegankelijkheid. De praktijk leerde hem dat de uitgaven geen kosten zijn maar een renderende investering in een betere exploitatie. Met dat in gedachten wil het Amsterdamse stadion in de komende tijd de huidige honderd rolstoelplaatsen uitbreiden.

De twee liften kosten de Arena 2 miljoen euro, rekende Markering voor. Een deel van die investering komt uit het eigen budget, de overheid draagt een deel bij en de rest wordt met giften bekostigd. Dat laatste laat een naar smaakje achter, zegt Van Ditmarsch. Het doet vermoeden dat er niet zoveel is veranderd sinds de tijd dat voorzieningen voor gehandicapten nog als een extraatje werden gezien. Goede toegankelijkheid betekent in zijn visie meer dan alleen de afwezigheid van hindernissen en een kostenpost. Winkelbedrijven bijvoorbeeld trekken er meer klanten mee; de reden dat toegankelijkheid steeds meer het ontwerp van gebruiksgebouwen bepaalt. In de woningbouw komt het daarentegen nog (te) weinig aan de orde.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels