nieuws

Quality Center luxe spil bedrijvenpark

bouwbreed

zwolle – Nederland is rijp voor Quality Centers als luxe trekpaarden van hoogwaardige bedrijvenparken. Twee Overijsselse projectontwikkelaars en specialisten uit de cateringbranche slaan de handen ineen om het concept tot een succes te maken.

Op 17 januari 2006 werd in de Gooise Poort in Almere het startsein gegeven. Voor de jaarwisseling moet, op een in het oog springende wijze, 2400 vierkante meter vloerruimte gereed zijn. De bouwer van het eerste Quality Center? De Vries en Verburg uit Stolwijk. Voor het ontwerp tekende architectenbureau MIII uit Rijswijk.

“Uiteindelijk wil je naar een landelijke dekking. Wellicht is in Nederland wel ruimte voor veertig objecten”. Directeur Willem Blom van Quality Center uit Oosterhout laat zijn enthousiasme niet remmen. De Twentse ontwikkelaar Thomas Perik blijft nuchterder. Veertig is hem wat te veel. Leg de lat eerst maar eens bij 25. Ook een mooi aantal.

De Quality Center�s, zoals het eerste nu verrijst in Almere, beogen zowel blikvanger als drukbezocht trefpunt te zijn. Afgestemd op ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf met tien tot vijftig personeelsleden. Uitblinkend in een service zoals die zich normaal gesproken alleen grote ondernemingen kunnen permitteren. Het concept stoelt op de samenwerking van enerzijds de ontwikkelaars Robert Holtkamp en Thomas Perik, die zich speciaal voor het initiatief verenigden in de nieuwe maatschappij Onis Vastgoed. Het tweetal vond via bemiddeling van televisiemakelaar Harrie Mens de in Oosterhout neergestreken bedrijfsdienstverleners Willem Blom en Henk van Noort. Waar Holtkamp en Perik risicodragend de ontwikkeling van de complexen voor hun rekening nemen, zetten Blom en Van Noort – als directeuren van Quality Center – de geboden diensten bij het bedrijfsleven in de markt. Het Brabantse tweetal bezocht in een grijs verleden de hotelschool en ontwikkelde sindsdien een fijn neusje voor de diensten waaraan bedrijven zoal behoefte hebben.

In de ogen van de initiatiefnemers moeten de Quality Center�s het visitekaartje zijn van de bedrijvenparken. Van Noort: “We willen herkenbare gebouwen. Zodat of je nu in Heerlen, Amersfoort of Almere komt, direct herkent: dat is een Quality Center. Een beetje het effect van McDonalds. Misschien zelfs wel met boven op zo�n paal een grote Q. Waarbij de architectuur van het centrum per locatie best weer kan verschillen. Tenslotte zullen niet overal alle functies op dezelfde wijze ingevuld worden”.

In de dienstencentra van ontwikkelaar Onis Vastgoed zullen de bedrijven een werkplek vinden en op maat bediend worden wat betreft catering, kinderopvang en sfeervolle vergaderruimte. Extra�s zijn voorzien zoals een technische dienst, een bankverzekeraar in huis plus wellicht een fiscalist. Waarom ook geen mogelijkheid tot overnachting en een fysiotherapeut bij de hand? Lokaal zullen de wensen verschillen.

Blom: “De catering doen we zelf. Deloitte doet in het concept mee, evenals ABN Amro. KomKids met vijftien kinderopvangcentra in Schiedam e.o., komt voor het eerst de regio uit en verzorgt de kinderopvang. Door de schaalgrootte kunnen we voor de bedrijven zaken als energie en telefonie collectief inkopen, met aanzienlijke reducties tot gevolg”.

Om het concept tot een succes te maken, vinden de plannenmakers een aantal van zesduizend werkenden in de directe omgeving noodzakelijk. Alleen zo is een gezonde loop naar het Quality Center te garanderen. Staan wellicht de mensen door het slechte weer of de afstand niet te trappelen op te komen? Willem Blom zet shuttlediensten in om de twijfelaars over te halen.

Henk van Noort is niet bang dat als het idee aanslaat, deze of gene concurrent met het idee aan de haal gaat. “Als iemand Quality Center imiteert, is dat een compliment voor ons. Wij weten wat voor de uitvoering nodig is, kennen het totale concept, inclusief de noodzakelijke vergunningen”.

Ontwikkelaar Holtkamp: “We gaan niet over één nacht ijs. Zeventig procent van de ruimte moet verhuurd zijn. Anders beginnen we niet. Blom en Van Noort bedachten het idee van de dienstverlening en zochten een gebouw. Wij van onze kant ontwikkelden een hoogwaardig dienstencentrum en wilden klanten. Die twee dingen zijn in Quality Center bij elkaar gekomen”.

�We willen graag herkenbare gebouwen�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels