nieuws

Honderd uitklapbare kozijnen op een roestige spoorbrug

bouwbreed

amsterdam – Vier ontwerpen waren na een eerdere selectie uit veertien inzenders overgebleven. Allevier voor een horecafunctie op de zeldzame, ongebruikte, spoorbrug in het Amsterdamse Westerdok. Opvallend genoeg droegen twee daarvan de naam Open, verwijzend naar de stand waarin de brug al jaren staat.

“Merkwaardig opvallend zelfs,” stelt Floriaan Hackmann. Eén van de drie initiatiefnemers van het winnende �Open�-ontwerp. “Maar onbelangrijk nu wij onze droom mogen verwezenlijken. Geweldig!”

Hackmann en zijn twee voormalige collega�s uit de Amsterdamse club Panama – Gerry Mekes en Tristan Brinckman – hoorden eergisteren dat hun plan voor een “werelds restaurant met een open karakter” in het komende jaar uitgevoerd gaat worden. De drie toekomstige uitbaters schakelden de Architekten Cie. van Pi de Bruijn in voor het ontwerp. Heddes Vastgoed gaat het ontwikkelen en bouwen.

Mekes, Hackmann en Brinckman hebben hun inzending serieus aangepakt. De financiering is dankzij een bank en een bierbrouwer rond. De vergunningsaanvragen zijn al de deur uit.

“We hopen de komende Kerst al te kunnen proefdraaien”, deelt Mekes enthousiast mee. “Maar dat zal wel iets té optimistisch zijn. Weliswaar zijn veel vergunningsprocedures al in gang gezet, maar als je alleen al ziet wat je allemaal moet doen voordat je met die brug het IJ over mag varen. Dat is nogal wat.”

En de oude spoorbrug, ontworpen in het begin van de vorige eeuw door P. Joosting, móet het IJ over om bij staalbedrijf Braspenning in Amsterdam-Noord grondig gerenoveerd te worden. Mekes hoopt dat dan ook al de bovenbouw op de brug gebouwd kan worden, maar dat is gezien de meer dan honderd bijzondere uitklapbare kozijnen nog onzeker. “Die bestel je niet effe bij Ikea”, grapt de horecaman.

Na terugkeer van de brug vanuit Noord op de oorspronkelijke plek ten westen van het Centraal Station op de noordpunt van de hippe Jordaan en aan de rand van Westerdokseiland, de woonwijk aan het IJ in aanbouw, volgt de afbouw van het restaurant. De Hoornse bouwer Heddes neemt dat voor zijn rekening. Het Utrechtse Hori doet de technische installaties, IMd tekent voor de constructie. De oude brug wordt gefixeerd zodat hij niet meer kan draaien.

Vanaf april zijn alle inzendingen voor het spoorbrugrestaurant nog te zien in het Amsterdamse architectuurcentrum Arcam.

Artist�s impression van het nieuwe restaurant �Open� bovenop de oude spoorbrug over/in het Westerdok.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels