nieuws

ProRail haalt achterstand spooronderhoud in

bouwbreed

den haag – Er wordt dit jaar flink meer onderhoud gepleegd aan het spoor. Dat stelt spoorbeheerder ProRail in zijn beheerplan 2006 die maandag naar de Tweede Kamer is gestuurd door minister Peijs en staatssecretaris Schultz van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

In totaal wordt een deel van het spoortraject, zo verwacht ProRail, 483 keer afgesloten omdat er dan spooronderhoud plaatsvindt. Dat is veel vaker dan voorgaande jaren. Volgend jaar zal het onderhoud weer afnemen, zo voorspelt de beheerder.

Volgens ProRail varieert het onderhoud van �hinderarm� tot �uitzonderlijk hinderrijk�. Bij de laatste staan in totaal veertien onderhoudsprojecten op de rol. “Vooral in de Randstad”, aldus E. Drent van ProRail. “Er moet worden gedacht aan projecten als de aansluiting Betuweroute en de aansluiting van de hsl. Maar ook aan het traject Amsterdam-Utrecht wordt flink gewerkt.” Verder zijn er 333 hinderrijke en 136 hinderarme onderhoudsbeurten ingeroosterd. Het voor dit jaar geplande onderhoud is slecht nieuws voor de Nederlandse Spoorwegen die nu al grote moeite heeft om voldoende treinen op tijd te laten rijden. Dat zal er dit jaar zeker niet beter op worden.

ProRail zet de komende jaren in op het onderhoud en vervanging van het spoornetwerk en het wegwerken van knelpunten. Grote delen van de spoorinfrastructuur zijn aan het einde van hun technische levensduur. “Vervangingsinvesteringen hebben nu een hogere prioriteit dan de aanleg van nieuwe infrastructuur. Daardoor kan tegelijk met de vervanging ook modernisering van de infrastructuur plaatsvinden. Die kunnen weer leiden tot betere beveiliging en minder onderhoud voor in de toekomst”, aldus Drent.

Voor de periode 2006 tot 2012 heeft ProRail voor het Herstelplan Spoor ruim 1 miljard euro beschikbaar. In 2004 was ProRail al begonnen met het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van het spoor. Daarvoor was een budget van 853 miljoen euro beschikbaar.

Volgens Drent wordt er veel overdag en zoveel mogelijk in het weekeinde en �s nachts gewerkt.

Drent: “Wat betreft nachtwerk zitten we aan ons quotum. We mogen niet meer werken dan de arbowetgeving toelaat. Ook in de weekenden lopen we tegen een grens aan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels