nieuws

Ombouwen tramrails voor RandstadRail kost maanden

bouwbreed Premium

– Het ombouwen van de tramrails om ze geschikt te maken voor de RandstadRail-treinen kost veel geld en tijd. Dat zegt hoogleraar spoorontwerp aan de TU Delft Ingo Hansen nadat bekend werd dat de nieuwe RandstadRail-voertuigen onoverkomelijke problemen hebben met het tramspoor tussen Den Haag Centraal en Ternoot.

“Het aanpassen van de steile overgangshelling zal, gezien de ballastvrije spoorconstructie op betonnen balken met ingegoten bevestigingsplaten, heel lastig zijn”, aldus Hansen. HTM puzzelt momenteel nog op een ‘snelle’ oplossing.
Hansen vindt het onbegrijpelijk dat de directeur van HTM zijn goedkeuring gaf voor de testritten en de exploitatie met de nieuwe lightrail-voertuigen, terwijl HTM op de hoogte was van de discrepantie tussen de eisen van de voertuigleverancier en het spoorontwerp.
Algemeen directeur van het Haagse vervoersbedrijf HTM Ton Kaper zegt dat besluit te hebben genomen omdat HTM de gedetailleerde infrastructuureisen te laat kreeg van Alstom, de fabrikant van de Regio Citadis. “De geometrie-eisen voor het spoor kregen wij pas afgelopen zomer, terwijl de RandstadRail op 3 september in gebruik zou worden genomen”, aldus Kaper. “Toen we het bestaande tramnet controleerde, bleek het traject tussen Den Haag CS en de halte Ternoot niet te voldoen.” Hij wilde van Alstom weten waarom de eisen ‘zo scherp’ waren gesteld. “Onze trams maken immers al jaren gebruik van dat spoor”, zegt Kaper.
Maar volgens Alstom is de nieuwe tramtrein qua constructie stijver dan de oudere trams. “Als de scheluwte te groot is, ontstaan spanningen in de romp van het voertuig. Als gevolg daarvan kan het voertuig op den duur gaan scheuren”, zegt Kaper. Daarnaast wees Alstom op de grotere stijfheid van de draaistellen van de nieuwe voertuigen. “Bij plaatselijke scheluwte zou de gewichtsverdeling over de wielen in elk draaistel ongelijk kunnen worden, waardoor de ontsporingskans bij lage snelheden groter zou zijn. Ons werd gezegd, dat deze kans nog aanvaardbaar klein zou zijn bij nieuwe wielen, aangezien die nog geen last hebben van slijtende wielflensen”, aldus Kaper. Hij besloot daaromhet spoor pas zes maanden na de in gebruikname van RandstadRail aan te passen.

Reageer op dit artikel