nieuws

Meerman lyrisch over Finse Meclift-heftruck

bouwbreed

Directeur Victor van den Berg en commercieel en technisch manager Toon Smit van Meerman Intern Transport in Vlaardingen zijn een beetje lyrisch over hun heftruck ML1612R van het Finse Meclift. De importeur leverde deze variabele reachtruck met dieselmotor aan aannemer Eiffage die in Parijs de deels ingestorte passagiersterminal van de luchthaven Charles de Gaulle gaat herbouwen.

De reachtruck tilt de binten van zo’n 12 meter lang, 1 meter hoog en 40 centimeter dik van de vrachtwagen en zet ze in dezelfde werkgang op hun plek. De machine positioneert de 12 ton zware binten met een speciale voorzetklem vlak onder de vloer op de uitsparingen van de kolommen op 5 meter hoogte totdat het bouwdeel is verankerd. De binten, een product van Hurks Beton uit Eindhoven, komen onder de gehele vloer aan beide zijden van de terminal en moeten daar de constructie onder de bogen verstevigen.
De handel biedt vooralsnog geen machine die de binten in één werkgang lost en plaatst, zegt Van den Berg. Dat kan volgens hem wel met de ML1623R van Meclift. De machine is speciaal ingeregeld voor het plaatsen van de binten.

Combinatie

De functies heffen, reiken, neigen en zijdelings verschuiven verlopen uitermate langzaam. De voorzetklem maakt nog twee hydraulisch gestuurde aanvullende bewegingen voor een exacte positionering. De combinatie van reachtruck en
klem wordt dezer dagen gekeurd en gecertificeerd. De testbalk, eveneens een product van Hurks Beton, is 11,60 meter lang en weegt netto 9400 kilo. Om de stabiliteit te testen is de proefbalk verzwaard met 5000 kilo aan stalen profielen.
De 20 ton zware ML1612R heft 16 ton. De reachmast geeft de machine 6 meter hefhoogte en beperkt de doorrijhoogte tot 2,24 meter. De machinist kan het profiel verlagen door de cabine hydraulisch te laten zakken. De trucks kunnen zo in en uit een standaard zeecontainer rijden om lasten te verladen. En met de reachfunctie van 2500 millimeter kunnen lasten dubbeldiep weggezet. De machinist kan op die manier opleggers aan één langszijde benaderen. En omdat de cabine tot 65 centimeter in hoogte kan variëren houdt de machinist altijd goed zicht op de ast. In de ML1612R draait een elektronisch geregelde dieselmotor van Deutz. De hydraulica is elektronisch geregeld en stopt wanneer de machine een te zware last dreigt te tillen. De systemen ‘communiceren’ door middel van een CanBus-installatie. Anders dan bij een heftruck staat de hefmast op het contragewicht in plaats van vóór de vooras. Deze constructie zorgt voor een lager totaalgewicht en een lagere belasting aan de vooras en vermindert zo de slijtage aan de verharding van bedrijfsterreinen, legt Smit uit.

Verharde locaties

Meclift construeerde zijn reachtruck voor verharde locaties. De fabrikant ziet voorlopig af van een terreinvariant omdat die meer bodemvrijheid en dus een andere constructie vergt. De machine is ook geen universele gereedschapdrager, legt Van den Berg uit.
De Finse fabrikant biedt zijn compacte hef- en reachdiesels met hydraulisch verstelbare cabine in 15 varianten aan. De gewichten bedragen 11,6 tot 48 ton bij een wielbasis van 2800 tot 5000 millimeter en een breedte van 1740 tot 3620 millimeter. Afhankelijk van het type reiken de machines 5200 tot 7100 millimeter hoog en 2000 tot 2500 millimeter ver. De hefcapaciteit ligt tussen 9 en 42 ton.

Vijftigjarig bestaan

Meerman Intern Transport verdeelt de Finse machines in de Benelux. De importeur uit Vlaardingen viert 10 november zijn vijftigjarige bestaan. Intern Transport vormt sinds 2003 de vijfde werkmaatschappij van het bedrijf dat in 1956 begon als Technisch Handelsbureau A. Meerman NV. De onderneming legde zich aanvankelijk toe op de import, verkoop en plaatsing van vangrailconstructies. In 1972 volgden de in- en verkoop en montage van dak-, wand- en gevelbeplating. De activiteiten zijn ondergebracht in de werkmaatschappijen Meerman Vlaardingen, Meerman Konstruktie en Meerman Technisch Buro. Verim Holland verhuurt als vierde werkmaatschappij machines en gereedschappen voor de bouw en de gww.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels