nieuws

Inspectie en raad bezorgd over veiligheid spoorwegen

bouwbreed Premium

Zowel de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) als de Onderzoeksraad voor Veiligheid vinden dat ProRail onvoldoende aandacht besteedt aan de veiligheid op het spoor.

De botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein op het station van Arnhem, waarbij gisteren zeker 31 mensen gewond raakten, is het twaalfde treinongeval in de afgelopen vijf jaar waarbij gewonden of doden vielen.
Na een onderzoek naar de treinbotsing bij Amsterdam CS in mei 2004, concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid al in juli 2005 dat er onvoldoende prioriteit is voor veiligheid op het spoor. IVW kwam vorige week tot een soortgelijke conclusie na een onderzoek naar twee treinontsporingen afgelopen zomer.
Ook reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over de veiligheid op het spoor. “Een botsing kan een keer voorkomen, maar we zijn bezorgd nu het twee keer achter elkaar gebeurt”, aldus een woordvoerder van Rover gisteren.
Bij Rotterdam Centraal botste maandagochtend een lege sprintertrein op een goederentrein. De botsing veroorzaakte acht kapotte wissels en een defect bovenleidingportaal. Verder ontspoorde een aantal wagons en belandden zes containers op het spoor De herstelwerkzaamheden gaan nog zeker tot donderdag duren.

Oorzaak

De Onderzoeksraad en de IVW onderzoeken de botsingen bij Rotterdam en bij Arnhem en kunnen nog niets zeggen over de oorzaak.
Opmerkelijk is wel dat op dezelfde locatie in Rotterdam al eerder treinen op elkaar botsten. In februari 2005 knalde een stoptrein op een intercity nadat een van de machinisten een rood sein had gemist, zo concludeerde de Inspectie Verkeer en Waterstaat vorig jaar. Daarvoor was op dezelfde locatie al zeven keer eerder een rood sein gemist, zonder ernstige gevolgen. ProRail heeft nadien de seinen aangepast om ze beter zichtbaar te maken voor machinisten.
Op last van de Inspectie moet ProRail een plan van aanpak opstellen om aan te tonen dat de spoorbeheerder voldoende aandacht besteedt aan veiligheidsprocedures. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft de Inspectie gevraagd de voorgenomen maatregelen te toetsen en de realisatie ervan te monitoren. De Inspectie onderzoekt momenteel ook 140 meldingen van spoorspattingen afgelopen zomer die niet tot ontsporingen leiden.

Reageer op dit artikel