nieuws

Hofstra: Beprijzen lost files niet op

bouwbreed

De files zullen niet verminderen door de invoering van de kilometerprijs, voorspelt VVD-verkeersexpert Pieter Hofstra. Desondanks vindt hij een prijs per kilometer een eerlijker manier van belasting betalen. Als Kamerlid zorgde hij ervoor dat de opbrengst ook gereserveerd blijft voor infrastructuur.

Zijn verwachting is verder dat de tolwet begin volgend jaar een nieuw struikelblok kan worden in het kwetsbare draagvlak voor de kilometerprijs. “Als het er echt op aan komt, kunnen oude sentimenten weer makkelijk opspelen. Mensen zijn toch bang dat ze meer moeten betalen. Op zich is het slim een rekening te sturen voor kilometerprijs en tol. Dan laat je de prijs niet zo duidelijk voelen.”
Hofstra stopt na twaalf jaar Kamerlidmaatschap en zal er niet meer bij zijn als de nieuwe Tweede Kamer de tarieven vaststelt om vanaf 2012 de kilometerprijs te kunnen invoeren.’De kilometerprijs is naar zijn mening een eerlijker systeem dan de huidige autobelastingen. “Je betaalt elektriciteit en water toch ook per afgenomen eenheid. In sommige gemeenten betaal je zelfs per kilo huisvuil. Waarom zou je dan ook niet per kilometer betalen voor het gebruik van je auto”, stelt hij retorisch.

Tolpoorten

De eerlijke verdeling weegt voor hem veel zwaarder dan de voorspelling van het ministerie dat de files met ruim 10 procent zullen dalen. “Daar geloof ik niet zo in. Het principe is zo dat wie weinig rijdt, er financieel op vooruitgaat. Ik verwacht dat die mensen dan weer meer gaan rijden. Misschien dat de spits iets afvlakt als je een hoog tarief tussen 16.00 en 18.00 uur invoert, maar ik vermoed niet dat het verkeer zal verminderen”, zegt hij.
Hofstra is trots op zijn motie die het kabinet ertoe verplicht de opbrengsten van tol en kilometerprijs apart te houden voor investeringen in infrastructuur. “Dat lag nogal gevoelig bij Zalm, maar de weg is vrij voor defiscalisering van de auto.”
Hofstra heeft zich als Kamerlid de afgelopen twaalf jaar altijd opgeworpen als autoliefhebber. De wegen hebben bij hem een streepje voor. Persoonlijk blokkeerde hij het tolpoortenplan van oud-minister Netelenbos. Door de draai van de VVD verdween de Kamermeerderheid en belandde het vergevorderde voorstel in de prullenbak. “Tineke had wel vaker rare ideeën. Dat project is begraven en ik heb het zelf ervaren als de vrolijkste begrafenis in mijn leven.”
Zijn aanvaring over het rekeningrijden met toenmalig fractievoorzitter Jozias van Aartsen noemt hij “een hobbeltje, achteraf dan”. Van Aartsen beweerde tijdens de algemene beschouwingen in 2005 dat van beprijzen nooit sprake kon zijn, terwijl Hofstra zich er gelijktijdig bij de Nota mobiliteit juist voor had uitgesproken. Het is de enige keer geweest dat hij serieus dreigde om het Binnenhof voortijdig te verlaten. Afgelopen dinsdag was zijn laatste Kamerdag en Hofstra overweegt alleen terug te komen als de VVD hem als minister vraagt.
Op pagina 3:
Aannemers mazzelen bij bouwfraude’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels