nieuws

Headhunters brengen ingenieurs in rep en roer

bouwbreed Premium

Headhunting verziekt het klimaat in de ingenieursbranche. Kantoren raken in rep en roer door koppensnellers die doodleuk overdag op afdelingen de een na de ander bellen.

“Je hoort op de gangen achter elkaar de telefoons rinkelen. Soms wordt vier tot vijf keer dezelfde medewerker benaderd. Te gek voor woorden.”
Algemeen directeur Harry Webers van Witteveen+Bos kiest een rationele benadering van het fenomeen headhunting. Kwaad worden op personeel kapende concurrenten helpt niet. Wel zet de topman grote vraagtekens bij de integriteit van de mensenhandel en het prijsopdrijvend effect voor de sector. In de ingenieursbranche maken enkele bureaus gebruik van headhunters, waaronder het beursgenoteerde Arcadis. Rijmt de agressieve aanpak wel met Arcadis’ eigen richtsnoer ten aanzien van de integriteit? De Arnhemmers baseren zich volgens de eigen code op eerlijke concurrentie en gaan prat op betrouwbaarheid.
Webers: “Headhunting bestaat al lang. Sommige perioden merk je niets. Dan weer steekt het verschijnsel de kop op. Bij het aantrekken van de economie zie je de beurskoers van uitzendbureaus snel stijgen. Op diezelfde golf zitten de headhunters.”

Bonus

Het actief via bureaus benaderen van andermans gekwalificeerde medewerkers beperkte zich tot nog maar kort geleden tot de hogere functies. Die tijd is voorbij. Headhunters grazen tegenwoordig al de markt af voor banen met een jaarsalaris van 40.000 euro. Een flinke bonus moet de overstap vergemakkelijken.
“Ik gun mensen heus wel iets extra’s. Best te begrijpen ook dat het vlees soms zwak is. Anderzijds scoort een hoger salaris altijd laag bij de exit-gesprekken met vertrekkende medewerkers”, stelt Webers. Oftewel: geld alleen maakt niet gelukkig.
“Headhunten getuigt van armoede. Blijkbaar zijn bedrijven die dat middel nodig hebben niet sexy genoeg. Een bedrijf als het onze steekt veel tijd en energie in de mensen. We hebben een interessant cursuspakket en investeren volop in onze medewerkers, in de hoop dat de mensen daar profijt van hebben en zich verbonden voelen met ons bureau. De medewerkers worden gestimuleerd als aandeelhouder mee te doen om daarmee ook zelf invloed te kunnen uitoefenen.”
Volgens Webers functioneert Witteveen + Bos als zijn eigen kweekschool met als doel verbonden medewerkers, teamspelers die hun inspiratie halen uit de successen van de groep.
Op pagina 2:
‘Detacheringsbureaus lokken als paard van Troje mensen weg’.

Reageer op dit artikel