nieuws

Avansplus dicht groot gat tussen theorie en praktijk

bouwbreed Premium

Leer de gevoelsmens rationeel handelen, demonstreer de robot hoe hij menselijke trekjes kan tonen. Dat zijn de ingrediënten van een nieuwe opleiding voor aankomende bouwmanagers. “Waar het om gaat is dat ze leren wat ze moeten inzetten om dingen voor elkaar te krijgen”, zegt Mike Mossel, marktmanager van onderwijsinstituut Avansplus dat de opleiding verzorgt.

T ussen de theorie van universiteit of hogeschool en de gang van zaken in de bouwpraktijk gaapt een immense kloof, constateert Mossel. Omdat pas afgestudeerde bouwkundigen de praktijk niet kennen, duurt het soms jaren voordat ze rijp zijn voor een verantwoordelijke functie. “Het rendement is te laag”, aldus Mossel. Daarin brengt de opleiding Young Professional in de Bouw verandering, beweert hij. “De theorie beheersen ze al, dus die hoeven we niet uit te leggen. Het gaat er om dat onze leerlingen hun kennis in de praktijk leren in te zetten.”
De studie duurt twee jaar en richt zich op jonge en hoogopgeleide medewerkers van het midden- en kleinbedrijf (www.avansplus.nl). Iedere deelnemer krijgt een ‘persoonlijk ontwikkel advies’. Na gesprekken met een begeleider, de zogenaamde performance coach, wordt bepaald wat de leerling kan, wat hij wil en hoe hij dat kan bereiken. “De performance coach kijkt hoe iemand in elkaar zit. Is het bijvoorbeeld een gevoelsmens, een strateeg of een helper? Ook kijkt hij naar de werkomgeving. Welke eigenschappen moet de deelnemer ontwikkelen om binnen het bedrijf waar hij werkt in zijn baan optimaal te kunnen functioneren en zich verder te ontwikkelen. Ongeveer 40 procent van de opleiding gaat over de zachte kant van de deelnemers, zeg maar persoonlijke ontwikkeling. Aan welke knoppen moet je draaien zodat de persoon in kwesti e bereikt wat hij wil bereiken en wat de organisatie van hem verwacht.” De rest van de studie verdiept de bouwkundige kennis van de leerlingen. Op het programma staan onder meer modules over het ontwerpen en voorbereiden van een optimaal bouwproces, contractmanagement en inkoop en maatbeheersing in de bouw.
“Ook bij die vakken wordt de nadruk gelegd op de eigen beroepspraktijk”, zegt Cor de Bruijn, medeontwikkelaar van de cursus. “Zo worden sommige onderdelen gegeven binnen het bedrijf van de leerling. Die krijgt dan de opdracht om vooraf een bedrijfspresentatie te geven, waarbij er natuurlijk naar wordt gekeken hoe hij dat aanpakt. Bij ons zijn de persoon en de omgeving waarin hij moet functioneren toonaangevend.”
Inmiddels hebben zich vier leerlingen ingeschreven. “In februari 2007 gaan we met acht leerlingen van start’, aldus Mossel. “Dat is het minimum aantal deelnemers, twaalf is het maximum. Dan kunnen we optimaal blijven begeleiden.”

Reageer op dit artikel