nieuws

Accu’s van nieuwe vorktrucs Still via zijkant gewisseld

bouwbreed

Still stelt op Logistica 2006 naast zijn nieuwe elektrische vorkheffer RX 60, ook de hybride RX 70 voor. De logistieke vakbeurs vindt plaats van 14 tot en met 18 november in de Utrechtse Jaarbeurs

De vorktrucks van de serie RX 60-serie heffen 4, 4,5 en 5 ton. De accu’s van deze machines worden via de zijkant gewisseld. Het in- en uitschuiven gebeurt met een elektrische pompwagen, een andere heftruck of een ingebouwde rollenbaan. Bij elke wisseling ontstaat op die manier zo’n 14 minuten tijdwinst.
Omdat de accu’s via de zijkant worden gewisseld hoeft er geen sleuf in het beschermdak en blijft het compartiment voor de bestuurder dicht. Daarmee vermindert de trilling waaraan de bestuurder van een vorkheffer met conventioneel accucompartiment blootstaat. Ook de kans op letsel en schade vermindert omdat de accu’s niet uit de machine hoeven getakeld. Daarmee vervallen ook de keuringen van de takelinstallatie en de verplichting van een hijscertificaat voor de medewerkers. Still drijft de machines van de reeks RX 60 aan met een wisselstroommotor. Die zorgt voor een grotere dynamiek die de snelheid van omslag verhoogt en neemt minder stroom op. De vorkheffers kregen ook een nieuw geconstrueerde mast die 30 procent stijver is dan de traditionele masten.
In de RX 70 combineert Still een verbrandingsmotor voor diesel of lpg met een elektromotor. Deze hybride aandrijving bestaat uit een generator die wisselstroom opwekt. Still noemt deze combinatie zuinig in het gebruik en door de betere verbranding gunstiger voor het milieu.
De elektromotor levert vanaf de start een hoog koppel, belooft Still en zorgt voor een nauwkeurige positionering. De bestuurder kan uit vijf rijprogramma’s kiezen en gebruik maken van een cruise control. De hefcapaciteiten aan de RX 70 komen op 2,2, 2,5, 3 en 3,5 ton.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels