nieuws

‘Ervaartuig’ Naardermeer is uit de vaart

bouwbreed

De blijdschap bij de organisatie was groot toen enkele weken geleden bleek dat een meerderheid in de Tweede Kamer de weg niet meer ziet zitten. Het kabinet neemt aanstaande vrijdag alsnog een besluit over de fileproblemen tussen Almere en Amsterdam. In combinatie met een openbaarvervoerverbinding is daar ruim 4 miljard euro voor gereserveerd. Het wordt waarschijnlijk de snelle uitvoering van de verbreding van bestaande wegen en het principebesluit op langere termijn ook de Gaasperdammerweg te verbreden. “Het is belangrijk dat het kabinet een besluit neemt. Dan is het echt zeker”, stelt Gradus Lemmen, de beheerder van het gebied voor Natuurmonumenten. De organisatie heeft vanaf april campagne gevoerd tegen de tunnelvariant. Natuurmonumenten heeft gisteren de boot uit de vaart genomen waarop veel bekende Nederlanders dit jaar campagne hebben gevoerd tegen de aanleg van een ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer.

Acteur Eric van der Donk, bekend van de tv-serie Oud Geld, nam in de gedaante van natuurbeschermer van het eerste uur Jac. P. Thijsse de boot in gebruik. In zijn kielzog volgden vele bekende en minder bekende Nederlanders, zoals Wim de Bie, de actrices uit de serie Gooische Vrouwen en Jan des Bouvrie. Het Ervaartuig, zoals Natuurmonumenten de boot doopte, is volgens Lemmen voor 60 tot 70 procent bezet geweest,
Lemmen: “De kracht van het Naardermeer is dat het een bijzondere oase is temidden van de hectiek van stedelijk gebied. Hoe kan je daar beter de aandacht op vestigen dan door bekende Nederlanders dat te laten ervaren en verslag te laten doen van de sterke kant van het gebied.”

Kabinet

Onder druk van de Kamer beloofde verkeerminister Karla Peijs vorige week dat het kabinet vrijdag met een standpunt komt. Volgens collega Winsemius (VROM) is de bereidheid er om knopen door te hakken en de zaak niet door te schuiven naar het volgende kabinet.
Natuurmonumenten zet in op verbreding/overkapping van de A9. “De enige optie waarvoor draagvlak is”, aldus Lemmen. De natuurorganisatie wijst de kritiek van werkgeversorganisatie VNO-NCW West op haar campagne af. Natuurmonumenten zou BN’ers als de Gooische Vrouwen hebben ingezet, die geen enkel benul van ze zaak hadden. “Zij meldden zichzelf en zij waren erg goed op de hoogte van de argumenten”, is het weerwoord van Lemmen tegen de kritiek.
Ook zijn directeur Jan Jaap de Graeff is het er niet mee eens dat Natuurmonumenten een emotiecampagne heeft gevoerd. “Een emotiecampagne suggereert een versimpeling van de werkelijkheid. Natuur en landschap houden emotie in. Wij hebben gewettigde emotie opgeroepen. Daar is niks mis mee.” Volgens De Graeff is de campagne ook gevoerd op inhoudelijke argumenten. “En wat betreft de BN’ers: of je het leuk vindt of niet, op tal van maatschappelijke terreinen bemoeien mensen uit de showbusiness zich met het maatschappelijke debat. Dat is een fact of life.” ( )

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels