nieuws

Alleen een ‘superinspecteur’ maakt nooit fouten

bouwbreed

Van inspecteurs in de bouw wordt verwacht dat ze buiten snel tot een accuraat oordeel komen. Zo’n ‘superinspecteur’ maakt geen fouten. Dat die toch voorkomen, komt doordat buiten iets aan de hand kan zijn dat niet kan worden herkend. Tussen onterecht goedkeuren en schade, letsel of verlies van mensenlevens heerst een blijvend spanningsveld.

Inspecties zijn de aangewezen manier om te weten te komen wat er bij een object aan de hand is. Er wordt veelvuldig en uitgebreid geïnspecteerd in Nederland. Met duidelijke criteria in de hand vervullen de inspecteurs hun opdracht, gesterkt door ervaring, technische kennis en inzicht. Dat zal vaak goed gaan. Doen de inspecteurs hun werk niet goed, dan kan dat tot problemen leiden.
Zoals de inspecteur die bij het viaduct in Laval bij Montreal in de Canadese provincie Quebec werd geroepen, omdat daar door de politie een brok beton was weggehaald. Na een half uur stelde de opgeroepen inspecteur ter plaatse vast dat er geen reden was het viaduct af te sluiten voor het autoverkeer. Weer een half uur later stortte het viaduct in. Bij dat ongeluk zijn mensenlevens te betreuren. Het gehele voorval moet gelden als het schrikbeeld voor elke inspecteur.
De vraag hoe iemand een ‘superinspecteur’ wordt is voorgelegd aan John van Dijk van Movares (het voormalige Holland Railconsult). Movares doet veel inspecties voor Rijkswaterstaat aan infrastructurele projecten. Recentelijk nog zijn drie stuw- en sluiscomplexen geïnspecteerd (Amerongen, Driel en Hagestein). Van Dijk: “De inspecties aan de infrastructuur doen we via een raamovereenkomst met Rijkswaterstaat. Met een aantal collega-ondernemingen zijn we gekwalificeerd om in een periode van vier jaar werk voor Rijkswaterstaat te mogen doen. De periode hiervoor waren we ook al gekwalificeerd. In de acht jaar dat we op dat gebied actief zijn, hebben we met inspecties veel ervaring opgedaan.” Van Dijk rekent het uitvoeren van inspecties zelfs al tot zijn ‘core business’.

Scheuren

Over het voorval in Canada kan Van Dijk niks zeggen, over de inspecties van Movares in Nederland echter wel. “Wij hebben voor Rijkswaterstaat viaducten geïnspecteerd en doorgerekend. Buiten is er soms weinig schade te zien. Als er met een viaduct wat mis is, zijn er normalerwijze grote scheuren waar te nemen”, aldus Van Dijk.
De inspecties zijn niet voor niks geweest. In de toekomst zal bij een aantal viaducten de belasting toenemen. Ze zijn in jaren zestig gebouwd, maar de belastingen door het verkeer zijn toegenomen en er komen op een aantal plaatsen extra rijstroken bij. Het oorspronkelijke ontwerp is daarvoor te licht. Er worden dan ook tijdelijke voorzieningen getroffen en extra versterkingen uitgevoerd.
Het voorval in Canada is volgens Van Dijk wel heel extreem. “Als wij ergens komen inspecteren, gaan we er in beginsel van uit dat het ontwerp goed is. Je kunt niet twijfelen aan alles. Uit ervaring leren we wat erg is en visuele schade en constructieve schade te onderscheiden. Bovendien categoriseren we de schade in de zin van ‘ernstig’ of ‘niet ernstig’. Wij kunnen dan ook van de inspectieplaats bellen of we de zaak zullen sluiten of niet. Als er letsel of mensenlevens in het geding zijn, melden we dat direct. Het is echter niet zo dat als wij langs zijn geweest, wij medeverantwoordelijk zijn”, verduidelijkt Van Dijk.
De kennis kunnen inspecteurs opdoen door middel van gerichte opleidingen, zoals aan de HBO Utrecht. De broodnodige ervaring doen aankomend inspecteurs op door mee te lopen met een ervaren iemand. Ook in verband met de eigen veiligheid bestaat een inspectieploeg uit twee personen: een ervaren inspecteur die schade herkent en een hbo’er met ontwerpkennis en kennis van risicomanagement. De inspecteurs bij Movares zijn veelal constructietekenaars met vele jaren ervaring in civiele constructies. “Mensen die de hoofdzaken van de bijzaken kunnen onderscheiden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels