nieuws

Rails als medicijn tegen een verkeersinfarct

bouwbreed

den haag – Een autoritje van 30 kilometer binnen de Randstad duurt in de ochtend- en avondspits al gauw bijna een uur. Tijd voor andere maatregelen derhalve. Voorlopig gokken de plannenmakers op het spoor. Maar voor het zover is, zal een reeks van technische aanpassingen nodig zijn.

“De verkeersveiligheid wordt bij de spoorwegen en de metro door het rijden op een eigen baan en op sein met behulp van vaste blokseinen en automatische treinbeïnvloeding gewaarborgd”, zegt prof. dr. ing. I.A. Hansen, hoofd Transport en planning van de TU Delft. “De zichtafstand is in verband met de lange remweg van de treinen te kort om zeker vóór gevaarpunten tot stilstand te komen”.

“Trams rijden echter op openbare wegen op zicht zoals het overige verkeer, omdat hun remweg door de lagere snelheid en extra magneetrailremmen bij een noodstop korter is dan de zichtafstand van zo�n 300 meter.”

Metro- en light-railsystemen zitten volgens de hoogleraar tussen de spoorwegen en tram in. “Op spoorweg-baanvakken moeten ze met een hogere snelheid dan 80 kilometer per uur op sein rijden en op tramtrajecten met maximaal 70 kilometer per uur op zicht. Dit principe werd twintig jaar geleden in Karlsruhe voor het eerst in de praktijk gedemonstreerd. Lightraillijnen en -voertuigen dienen dus aan de (veiligheids)normen van de spoorwegen en tramsystemen te voldoen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels