nieuws

NMa: Omvang bouwfraude blijkt onverwacht groot

bouwbreed

den haag – De omvang van de bouwfraude heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) onaangenaam verrast. Uit vijfhonderd vrijwillige meldingen van bouwbedrijven vloeiden 1500 bewezen overtredingen van de Mededingingswet voort. “Ik had niet verwacht dat er zoveel bedrijven bij waren betrokken”, aldus topman P. Kalbfleisch. Ook komend jaar blijft de focus op de bouw gericht.

De kartelpolitie verwacht nooit meer een zaak van deze omvang bloot te leggen. “De bouwaffaire is een casus apart. Ik denk niet dat we ooit nog met zo�n grote zaak zullen worden geconfronteerd. Ook naar het buitenland kijkend is dat tamelijk uniek”, aldus Kalbfleisch. Pas na 1 mei 2004 is hem de omvang van de bouwfraude echt duidelijk geworden. “Het aantal sectoren dat erbij is betrokken, is hoger dan verwacht. En per sector zijn er weer tientallen ondernemingen betrokken.”

De NMa maakte gisteren de agenda voor het komende jaar bekend. Afgelopen jaar slokte de bouw 20 procent van de capaciteit op. Nog wekelijks heeft de voorzitter van de raad van bestuur bouwzaken op zijn bureau.

Ook in 2006 vergt de afwikkeling van de bouwfraude nog veel aandacht. Niet voor nieuwe onderzoeken, maar om de afronding van diverse lopende onderzoeken als de burgelijke en utiliteitsbouw, de betonbranche, de groensector en kabels- en leidingen. “Daarna gelden de oude regels”, waarschuwt Kalbfleisch. Bij een recente uitspraak over vijf aanbestedingen van de gemeente Maastricht gold al een boeteverzwaring.

Daarbij zal steeds dezelfde procedure worden gevolgd waarbij de bedrijven korting krijgen als ze meedoen met een versnelde procedure waartegen geen beroep mogelijk is. Kalbfleisch is zeer tevreden over de zogenoemde clementieregeling. “Een formidabel succes. Een generale benadering waarbij toch ruimte is voor een individuele aanpak. Negentig procent van de bouwbedrijven heeft tot nu toe meegedaan.”

Daarnaast resteren nog 150 kleine en middelgrote bedrijven die een boete krijgen via de reguliere weg. Volgens Kalbfleisch is daarbij geen enkele grote onderneming en lopen de motieven uiteen. “Er zijn bedrijven die vinden dat ze niets fout hebben gedaan. Er zijn ondernemingen die een andere visie hebben op het mededingingsrecht en sommige hebben gewoonweg geen geld.”

Naast de bouwsector zal de NMa komend jaar ook het vizier richten op de corporaties. Er zijn geen klachten binnengekomen, maar Kalbfleisch vindt de ontvlechting van commerciële en sociale activiteiten aanleiding om de sector in de gaten te houden. “De weinig transparante manier van werken is ook aanleiding voor extra aandacht.” Daarnaast kondigt de Vervoerkamer van de NMa aan om ook ProRail en Schiphol in de gaten te houden. Bij deze organisaties gaat het met name om de langjarige concessies waardoor sprake is van een (tijdelijke) monopolie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels