nieuws

Ingenieurs op zoek naar meer lef en daadkracht

bouwbreed

den haag – Ingenieurs mogen wel een beetje meer de lef en arrogantie hebben van advocaten. Dat oordeel velt een denktank van topmanagers uit de ingenieursbranche.

De ingenieurs zit dwars dat ze te vaak hun klanten voor een dubbeltje op de eerste rang laten zitten. De drijfveer van de vakgenoten is doorgaans hun professie, waardoor maar al te gemakkelijk de marges uit het oog worden verloren.

“We doen zelf veel, tot ver achter de komma, waar de opdrachtgevers niet om hebben gevraagd en niets mee willen. Als we ons daar bewust van worden, levert dat een aanmerkelijke verbetering van het rendement op”, zo kijken de ingenieurs in hun eigen spiegel.

Onder regie van brancheorganisatie Onri en bureau De Bont kwamen eind vorig jaar in twee sessies een groep van 17 ingenieurs bijeen om hun gedachten op een rij te zetten over heden en toekomst van de ingenieursbureaus. Onder hen tal van directeuren en managers.

Woorden vielen als: “We zijn niet sexy genoeg voor onze opdrachtgevers”. En: “We praten onszelf gemakkelijk in de put”. Met enige jalouzie kijkt de sector naar de dikker belegde boterhammen van advocaten en adviseurs.

Het algemene beeld is dat veel kleinere bureaus kampen met het probleem van de opvolging. De – vaak technisch georiënteerde – oprichter kleeft bovendien te veel aan zijn stoel. Het gevolg is dikwijls een overmatige oriëntatie op techniek en het gevoel te werken met de rug tegen de muur. “Men is niet strategisch bezig. Het goede individuele contact met de klant heeft echter wel toegevoegde waarde”.

De ingenieurs erkennen dat ze omgeven zijn door een stoffig imago. Meer en meer wordt full-service aangeboden. Over de invulling van het begrip bestaat echter grote onduidelijkheid. De denktank vraagt zich af hoe de term full-service te combineren valt met een presentatie als generalist dan wel specialist. Ook ingenieurs immers kunnen niet in alles het beste zijn.

Schaalvergroting

Bij het – in het spoor van de grote bureaus – aanbieden van full-service, werken de kleinere bedrijven steeds vaker nauw samen. Vrijwel aan het oog onttrokken vindt zo in hoog tempo een schaalvergroting plaats. De bijeengekomen ingenieurs erkennen ruimhartig geen hoge kwaliteiten te hebben op het gebied van de communicatie. De branche heeft grote moeite goede medewerkers te vinden, die niet alleen technisch uitblinken maar ook hun mannetje staan qua daadkracht en communicatie. De kracht van de inhoud gaat maar al te vaak in de vorm verloren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels