nieuws

Gesloten tunnel overkapt A2 bij Leidsche Rijn

bouwbreed

utrecht – De 1650 meter lange toekomstige overkapping over de A2 bij Leidsche Rijn wordt helemaal gesloten. Voor de veiligheid hoeven er geen open gedeeltes in te komen. Bovendien kan er dan meer op gebouwd worden. Rijkswaterstaat gaat onderzoek doen naar aanpassing van het programma van eisen.

B en W van Utrecht heeft besloten de plannen te wijzigen, nu in 2006 de regelgeving voor tunnelveiligheid van kracht wordt. Daardoor zijn de twee 150 meter grote open delen in de overkapping niet meer nodig. In 2002 was uit veiligheidsoverwegingen gekozen voor een dicht-open-dicht-openconstructie (dodo) met drie open delen van totaal 700 meter. Begin 2005 werd nog besloten om de open gedeelten te verkleinen.

De ruimte op de overkapping tussen afslag Maarssen en knooppunt Hooggelegen wordt gebruikt voor een deel van de bouw van het nieuwe Leidsche Rijn Centrum. Eerder deze maand keurde de gemeenteraad van Utrecht daarvoor het masterplan goed. Op de overkapping komen voornamelijk wegen en parken. Naast de A2 woningen en kantoren.

De snelweg verschuift ter hoogte van Leidsche Rijn zo�n 100 meter naar het westen en wordt verbreed om de capaciteit te vergroten. Het nieuwe gedeelte van de snelweg komt in een bovengrondse overkapping om geluidsoverlast te verminderen. Ook zal daarmee de luchtkwaliteit verbeteren en wordt meervoudig ruimtegebruik mogelijk. De tunnelbuizen zijn onder meer voorzien van vluchtstroken, permanente camerabewaking en elektronica om automobilisten bij calamiteiten te waarschuwen.

De bouw van de overkapping start in 2007 en moet in 2010 klaar zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels