nieuws

Sociocratie werft met ‘sexy’ campagne

bouwbreed Premium

Als iemand, ook als is het maar één persoon, het niet met een voorstel eens is, gebeurt het niet. Alle medewerkers denken mee over het bedrijfsbeleid, en iedereen wordt aangemoedigd zijn stem te laten horen. En de werknemers Endenburg Elektrotechniek vertellen vanaf vandaag op posters en flyers dan ook zélf hoe leuk het is om te werken bij deze sociocratie.

Met de reclamecampagne die vandaag van start gaat, wil het Rotterdamse bedrijf afrekenen met het ‘stoffige’ imago dat rond werken in de techniek hangt, en dit ombuigen naar een meer ‘sexy’ beeld. Daartoe vertellen medewerkers van Endenburg hoezeer ze het naar hun zin hebben bij het bedrijf, en waarom. “Deze manier van campagne voeren past helemaal bij onze manier van bedrijfsvoering”, verklaart adjunct-directeur Job Knoester. “We werken vanuit de kracht van onze medewerkers. Nu mogen zij andere mensen motiveren om bij ons te komen werken.” Dit gaat gepaard met teksten als ‘Een loopbaan bij Endenburg, da’s het betere werk! Ook voor jou!’, vergezeld van twee vriendelijk glimlachende medewerkers die het volgens eigen zeggen prima naar hun zin hebben bij het bedrijf. Endenburg heeft grote behoefte aan vakmensen. “Tijdens deze campagne maken we het solliciteren dan ook heel laagdrempelig. Een sms’je of een e-mailtje is voldoende. We hadden zoiets van: laten we het eens op deze manier proberen, als we die jongere generatie echt willen bereiken. Het is al zo lastig om ze te motiveren om voor een loopbaan in de techniek te kiezen.” De boodschap die Endenburg wil uitdragen, is dat medewerkers van het bedrijf dirigent zijn van hun eigen toekomst.

Ontplooien

“We besteden veel aandacht aan opleidingen en mogelijkheden voor mensen om zich te ontplooiien. Daarnaast is iedereen bij ons eigenlijk mede-eigenaar van het bedrijf.” De sociocratiegedachte is ingevoerd door de vorige directeur, legt Knoester uit. “Die was er heilig van overtuigd dat als er naar je geluisterd wordt, dit je tot een heel ander mens maakt. Hij vond dit zo belangrijk, dat hij het bedrijf op deze manier is gaan inrichten.” In de praktijk betekent dit onder andere dat het consentbeginsel gehanteerd wordt: als iemand het niet eens is met een voorstel, gaat het niet door. “Mits deze persoon dit goed kan beargumenteren”, voegt Knoester toe. “Dan zoeken we met zijn allen naar een andere oplossing.” Knoester erkent dat de één beter is in argumenteren dan de ander. “Maar ook mensen die niet zo mondig zijn, kunnen heel slim zijn. Eens per jaar doen we een veiligheidsmeting, waarin we nagaan of medewerkers zich niet belemmerd voelen door de leiding in het geven van hun mening.”

Reageer op dit artikel