nieuws

Kritiek op Betuwelijn verstomt naarmate project vordert

bouwbreed Premium

DEN HAAG – Het imago van de Betuweroute verbetert ziender ogen. Naarmate de oplevering vordert, taant de kritiek op het dure goederenspoor. Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat de 160 kilometer lange lijn een succes kan worden. De onderbouw en het spoor zijn zo goed als klaar. De testfase is in volle gang en […]

DEN HAAG – Het imago van de Betuweroute verbetert ziender ogen. Naarmate de oplevering vordert, taant de kritiek op het dure goederenspoor. Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat de 160 kilometer lange lijn een succes kan worden.

De onderbouw en het spoor zijn zo goed als klaar. De testfase is in volle gang en hier en daar vinden nog wat laatste werkzaamheden plaats. Over de Havenspoorlijn rijden sinds anderhalf jaar treinen, al moeten de locs nog tot 2 januari wachten voordat de 25 kV-bovenleiding beschikbaar komt.

Cobouw blikt in een serie van vijf artikelen terug op de bouw van het megaproject dat de qua omvang alleen is te vergelijken met de Deltawerken en de hsl-zuid. Daarbij komen de meevallers, maar ook de grootste risico�s en missers aan de orde. Hoofd onderbouw Jan Jonker was steeds de stabiele factor in de gesprekken.

Om de Betuweroute te bouwen was 4,7 miljard euro nodig. Honderddertig kunstwerken zorgen ervoor dat er geen gelijkvloerse kruisingen zijn. De enige uitzondering is bij de Digna Johannaweg, waar Shell over het bijspoor mag als zich een calamiteit voordoet. Voor de bouw van het spoor is 16 miljoen kubieke meter zand verplaatst. Achttien kilometer van de route bestaat uit tunnels, waarvan drie geboord. Het spoor heeft 16,2 miljoen dwarsliggers en 5600 gebogen portalen. Bij het project werd de basis gelegd voor risicobeheersing en is voor het eerst gewerkt volgens een masterplan vormgeving. In de bouw is bij elkaar 20.000 mensjaren werk gaan zitten.

De goederenlijn heeft een ontwerpsnelheid van 120 kilometer per uur, alleen op de Havenspoorlijn gaat de trein niet sneller dan 80 kilometer per uur. Het spoor kan twintig treinen per uur verwerken met een maximum asbelasting van 25 ton.

De Betuweroute heeft al jarenlang te kampen met een ronduit slecht imago. Vooral de hoge kosten domineerden de negatieve berichten. De verklaring dat de vele aanpassingen vanuit politiek Den Haag de lijn steeds duurder maakten, was lange tijd tegen dovemansoren gericht. Ieder werkbezoek van de vaste Kamercommissie kostte een paar honderd miljoen extra, doordat een geplande brug dan werd vervangen door een tunnel. Ook de sprinklers in de tunnels waren een primeur die vanuit de verscherpte wetgeving werd opgelegd.

Ook de pot onvoorzien en de indexering waren �vergeten�, waardoor de begroting drastisch moest worden bijgesteld. De laatste anderhalf jaar meldt de projectorganisatie de ene aanbestedingsmeevaller na de andere, waardoor de kosten enkele honderden miljoenen euro�s lager uitvallen.

Feitelijk waren de kostenoverschrijding bij de hsl-zuid hoger dan bij de Betuweroute. De zogenoemde extra risicoreservering van 1 miljard euro gaat dan ook voor driekwart op aan de passagagierslijn naar het zuiden.

Langzaam maar zeker verbetert de publieke opinie ten gunste van de goederenlijn. Over de Betuweroute is het mogelijk om op betrekkelijk veilige wijze gevaarlijke stoffen te vervoeren. Bovendien zal de lijn een belangrijke schakel worden bij de doorvoer vanaf de Tweede Maasvlakte.

Reageer op dit artikel