nieuws

Asfaltsysteem BAM blijkt niet sneller

bouwbreed Premium

best – Niet zes maar vier weekeinden dacht BAM Wegen nodig te hebben voor het asfalteren van de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven. Maar het gepatenteerde Tweelaags Asfalt Systeem haperde en ook een wolkbreuk gooide roet in het eten.

Het nieuwe wegdek is daardoor op een aantal plekken nog wat hobbelig erkent John Beekmans, directeur van de regio Zuidoost van BAM Wegen. Rijkswaterstaat ontving een aantal klachten dat het wegdek van de A2 weg bij Vught en Best niet zou deugen. Volgens woordvoerder Karin Vinke van Rijkswaterstaat hadden medewerkers dat zelf ook al geconstateerd en wacht de dienst de uitslagen van een vlakheidsmeting af. “Maar voorlopig ligt de bal bij de aannemer om het op te lossen binnen de zes weekeinden dat de weg kan worden afgesloten.” Tijdens het eerste weekeinde dat de A2 werd afgesloten, kampte de machine van het Tweelaags Asfalt Systeem (TAS) van BAM, volgens Beekmans met mechanische problemen. Door de hoge temperaturen van de buitenlucht stoorde onder andere de rijcomputer, waardoor de machine af en toe stilstond. “Dat vertaalt zich onherroepelijk in oneffenheden, die we later zullen herstellen.”

Tijdens het tweede weekeinde van 24 en 25 juni kampte de aannemer op zondagavond met een wolkbreuk. Het zojuist aangelegde wegvak bij Best moest er meteen helemaal uit en is er snel opnieuw ingelegd. “Toen we daarmee bezig waren, wisten we dat we het nog een keer moesten doen”, aldus Beekmans. “Er was eenvoudigweg te weinig tijd om het goed te doen. Maar we hebben nog een paar weekeinden. In vier weekeinden de klus afronden, zoals aangekondigd, zal niet lukken, maar ik ga er vanuit dat we de schade kunnen beperken tot één extra weekeinde.”

Domme pech

Zeker de hoosbui vindt Beekmans een kwestie van domme pech. Hij gelooft nog heilig in het gepatenteerde TAS-systeem, waarmee BAM al sinds twee jaar in steden werkt, maar dat op de A2 zijn primeur beleeft op een snelweg. Kleven, onderlaag aanbrengen, weer kleven en bovenlaag aanbrengen gaat allemaal in één werkgang. De geplande persexcursie morgen gaat daarom gewoon door.

Behalve met de TAS-machine past BAM op de A2 nog een betrekkelijke noviteit toe: de shuttle-buggy. Die transporteert het asfaltmengsel tussen vrachtwagen en spreidmachine en verwarmt het in de tussentijd bij en mengt het, zodat er een homogeen mengsel ontstaat.

Reageer op dit artikel