nieuws

Lichtgewicht fietsbrug hangt aan oude brug

bouwbreed Premium

delft – Bij het uitbreiden van het aantal autorijbanen op een brug, komt het fietspad meestal in de knel. De Delftse student Willem Gorisse bedacht daarom een fietsbrug, die zo licht is dat hij aan de oude brug kan worden opgehangen.

Gorisse ontwierp zijn lichtgewicht fietsbrug voor de Hartelbrug die de Botlek met Spijkenisse verbindt. De gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland willen deze brug binnen twee jaar uitbreiden van drie naar vier rijbanen, waardoor het fietspad komt te vervallen.

Langs de bijna 600 meter lange autobrug ontwierp Gorisse een 3,5 meter brede fietsbrug, die wordt opgebouwd uit losse modules van 10 meter. In het huidige ontwerp weegt de brug inclusief belasting slechts 55 kilogram per vierkante meter. De fietsbrug heeft daardoor geen zelfstandige fundering nodig, maar wordt aan de oude brug verankerd.

Elke module rust aan beide zijden op een draagarm van 6,6 meter, die voor een deel ook onder de bestaande brug doorloopt. Op elk draagpunt komt een belasting van 175 kilonewton te staan. De draagarm wordt vervaardigd van een composiet, die bestaat uit met hars geïnjecteerde koolstofvezels. De armen worden zowel horizontaal aan de zijkant van de brug, als verticaal aan de onderkant van het oude wegdek verankerd met bouten.

Het wegdek van de fietsbrug wordt vervaardigd van een vezelversterkte kunststof. Daarop komt een antislijtlaag voor extra grip, gemaakt van asfalt. Volgens Gorisse zou het lonen om in het definitieve ontwerp nog naar lichtere oplossingen te zoeken.

De lichtgewicht fietsbrug zou een goed alternatief kunnen zijn voor de bouw van een compleet nieuwe fietsbrug. Gorisse: “Omdat de brug uit losse modules bestaat, kan hij snel worden opgebouwd. Daardoor veroorzaakt de aanleg veel minder oponthoud voor het verkeer dan de bouw van een nieuwe brug.”

Bovendien is de aanhangbrug volgens Gorisse�s eerste kostenraming aanzienlijk goedkoper. Hij raamt de kosten voor zijn ontwerp van de Hartelbrug tussen de 5,1 en 7,7 miljoen euro. Dat zou neerkomen op een besparing van 3,1 tot 5,7 miljoen euro in vergelijking met een nieuwe brug.

Gorisse ontwierp zijn brug als afstudeeropdracht voor zijn studie industrieel ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft in opdracht van de afdeling dS+V van gemeente Rotterdam. Naast zijn opdrachtgever heeft ook de provincie Zuid-Holland inmiddels interesse getoond in het ontwerp van Gorisse. De provincie overweegt de fietsbrug voor de Hartelbrug eerst bij een kleinere brug uit te proberen.

Reageer op dit artikel