nieuws

Sterke start van ervaren nieuwkomer Movares

bouwbreed Premium

utrecht – Holland Railconsult schrapt per 1 mei de laatste verwijzing naar zijn historie als onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen. Het ingenieursbureau uit Utrecht gaat verder onder de naam Movares en neemt daarmee afscheid van de bekende lettercombinatie NS.

“Hé, dat wist ik helemaal niet”, reageert bestuursvoorzitter Wim Jol verbaast. “Inderdaad, in het woord Railconsult staat NS”.

De operatie om zichzelf een nieuw gezicht aan te meten, kost de onderneming ruim drie ton. Op bouwplaatsen en gebouwen worden in rap tempo enkele honderden bordjes verhangen. De 130 voertuigen krijgen verse stickers. De medewerkers, sinds begin dit jaar grotendeels ook aandeelhouder van het eigen bedrijf, zien uit naar nieuwe werkkleding, briefpapier en visitekaartjes.

Topman Jol: “Ons bedrijf heeft zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld tot een onderneming die van meer markten thuis is dan louter rail en infrastructuur. Internationaal is de naam Holland niet altijd een voordeel. Het spoor is in veel landen toch nog iets van local voor de locals. Soms werkten we in het buitenland gelijktijdig als Holland Railconsult en onder de in het buitenland al geïntroduceerde naam Movares. Die onduidelijkheid gaat verdwijnen”.

Gezien de prestaties in het eerste kwartaal van 2006 zit Movares van aanvang aan goed op koers. “De eerste drie maanden verliepen prima. We zijn iets boven begroting uitgekomen. We slagen goed vervangend werk te vinden voor het aflopen van de grote projecten Betuweroute en hogesnelheidslijn”.

Afgelopen jaar bleek de geldstroom uit Betuweroute en hsl minder snel op te drogen dan verwacht. Daardoor slaagde Holland Railconsult zijn omzet met 5 procent te verbeteren tot 140,8 miljoen euro. De winst van het 1203 medewerkers tellende bedrijf sprong van 3 miljoen naar 7,1 miljoen euro. Begin deze eeuw haalden de Utrechtse ingenieurs jaarlijks voor een slordige veertig miljoen euro aan opdrachten weg bij de Betuweroute en de hsl-Zuid. Van de totale omzet komt een procent of 4 uit het buitenland. Het bedrijf heeft op de loonlijst 75 medewerkers die actief zijn in (vooral) Polen, Duitsland, Portugal en Frankrijk.

Of Jol het recentelijk afschieten van de Zuiderzeelijn betreurt? De man van Movares maakt zich geen al te grote zorgen over de streep van het kabinet door de snelle noordzuidverbinding. “Enerzijds jammer natuurlijk. Aan de andere kant is het project niet helemaal voorbij. De fondsen blijven bestaan en daar zal een bestemming voor gevonden worden. Hoe kan ik een goed oordeel geven over het niet bouwen van de Zuiderzeelijn? Alles hangt af van welke aannames je als uitgangspunt neemt. En dan stel ik vast dat zelfs de heel wijze mannen het niet met elkaar eens zijn”.

Holland Railconsult verwierf vorig jaar twee stevige opdrachten van de Hanzelijn, de aanstaande railverbinding van Lelystad en Zwolle. Ook is het bureau betrokken bij de nationale sleutelprojecten om de stationsgebieden van Utrecht en Breda op te knappen. De Utrechtse ingenieurs piekeren ambtshalve over de spoorstedelijke plannen in 32 Nederlandse gemeenten.

Een nieuwe tak van sport is voor Movares de rol van hoofdaannemer. Het bedrijf heeft voor ProRail de touwtjes in handen bij de realisatie van de beveiliging op het traject Gouda-Goverwelle. Dezelfde aanpak is gekozen voor aanpassingen tussen Venlo en Kladenkirchen en de verbetering van de bakensterkte op de Maaslijn. Ook Infraspeed heeft – voor het monteren van bovenleidingen van de hogesnelheidslijn – Movares ontdekt als hoofdaannemer.

Jol: “Als hoofdaannemer heb je de totale projectverantwoordelijkheid en loopt daardoor risico�s. Maar als je het werk goed doet, krijg je ook de revenuen. De rol van hoofdaannemer is alleen aantrekkelijk als je de materie uitstekend kent en het project goed kunt managen. Als hoofdaannemer van bouwprojecten zul je ons niet zo snel aantreffen. Dat kunnen de bouwbedrijven veel beter”

Reageer op dit artikel