nieuws

Glazen kathedraal voor spoorknooppunt Berlijn

bouwbreed Premium

berlijn – Met de opening van het hoofdstation met kruisende sporen is Berlijn eindelijk verlost van het gependel tussen kopstations. De glazen kathedraal brengt zelfs daglicht op het diepste niveau 15 meter beneden maaiveld waar de hogesnelheidstreinen arriveren. Volgend weekeinde wordt het glaspaleis geopend.Dan beschikt de Duitse hoofdstad volgens eigen zeggen over het grootste spoorwegknooppunt van Europa, waarin internationale hogesnelheidstreinen, regionale treinen, lightrailverbindingen en metrolijnen uit alle mogelijke richtingen samenkomen. Reizigers hoeven niet meer te pendelen tussen de diverse kopstations. Daarvoor is een speciale noord-zuidspoorverbinding door het centrum van Berlijn aangelegd die is aangesloten op het oude Lehrter Bahnhof. Dat werd voor de gelegenheid wel compleet in het nieuw gestoken.

Hoogspanning

De miljardenoperatie heeft vanaf het begin onder hoogspanning gestaan. Opdrachtgever Deutsche Bahn kampte met miljardentekorten op de begroting, terwijl de kosten van het megaproject gestaag opliepen. Architect Von Gerkan van het Hamburgse bureau GMP woonde op een gegeven moment geen bouwvergadering meer bij zonder advocaat, omdat Deutsche Bahn voortdurend allerlei ontwerpwijzigingen probeerde door te voeren die lijnrecht indruisten tegen zijn uitgangspunten. Zo werden begin 2000 plotseling de beeldbepalende kantoortorens boven het spoor geschrapt. Uiteindelijk keerden ze toch weer terug en was de meest ingrijpende ontwerpwijziging het verkorten van de gekromde slurf waardoor de regionale treinen 10 meter boven maaiveld het stationsgebouw binnenrijden. Die is ook uitgevoerd in glas. Want transparantie is het uitgangspunt bij het ontwerp. In de centrale stationshal waar reizigers met een wirwar aan liften en roltrappen soms wel 25 meter hoogteverschil moeten overbruggen, valt zelfs daglicht op het laagste niveau, 15 meter beneden maaiveld.

Het op het zuiden gerichte deel van de glaskap boven het spoor is voorzien van zonnecellen. Net als de glaspanelen zelf van de dubbelgekromde kap zijn die in zeer veel verschillende soorten en maten aangebracht, die bijna stuk voor stuk moesten worden uitgeëngineerd. De 1700 vierkante meter pv-panelen hebben gezamenlijk een vermogen van 190 kilowatt, waarmee het station zo�n 2 procent van de eigen stroombehoefte opwekt.

Brugliggers

Spectaculairste onderdeel van de bouwfase was het neerlaten van de vier brugliggers waarmee de twee kantoorgebouwen de sporen overspannen. De liggers waren rechtopstaand gemonteerd en reikten tijdelijk 70 meter de lucht in. Vorige zomer werden ze als twee klapbruggen boven de glazen kap gedraaid, waar de treinen al een tijdje onderdoor reden. Toen het gat van 2 centimeter tussen de ligger was overbrugd, werden de bovengelegen verdiepingen afgebouwd en werd de glazen kap voor de centrale stationshal ertussen geschoven.

Reageer op dit artikel