nieuws

Economische malaise vertraagt bouw dakpark Vierhavenstrip Rotterdam

bouwbreed Premium

rotterdam – De aanleg van het dakpark Vierhavenstrip tussen de wijken Bospolder, Schiemond en Fruithavens in Rotterdam zou in 2004 beginnen. Door economische tegenslag en trage politieke besluitvorming gaat de eerste paal pas eind dit jaar de grond in.

De plannen voor het dakpark dateren van 2002. Toen werd afgesproken dat de bouw van het complex in 2004 zou beginnen. “Trage politieke besluitvorming en economische teruggang hebben voor oponthoud gezorgd”, verklaart Edwin Santhagens, landschapsarchitect van Buro Sant en Co dat het park heeft ontworpen. “De ontwikkelaar wilde eerst zekerheid over de verhuurbaarheid van de bedrijfsruimten. Verder was het de vraag wat voor soort bedrijven er zouden komen. Dat alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat de plannen veel later worden uitgevoerd dan oorspronkelijk de bedoeling was.” Inmiddels is definitief besloten dat eind van dit jaar de eerste paal de grond in gaat.

Tijdens deze uitleg sorteert Wim van Krieken, ontwerper van Buro Sant en Co, de artists impressions van Het Dakpark die voor hem op tafel liggen. De voorziening is bedacht op een voormalig rangeerterrein dat nu als een niemandsland tussen de drie dicht bebouwde buurten ligt. Het park wordt 1300 meter lang en 85 meter breed en krijgt een oppervlakte van 85.000 vierkante meter. Onder de tuinen het park worden onder meer bedrijvens, winkels en scholen gevestigd. “Overal op het dak komt een dikke laag grond van minimaal 70 centimeter. Zo kunnen overal bomen worden geplant. Voor een daklandschap is dat uniek. Het betekent natuurlijk wel dat de constructie erop berekend moet zijn”, legt Van Krieken uit. 

Edwin Santhagens, en de ontwerpers Wim van Krieken en Stephen Tas maakten in opdracht van de gemeente Rotterdam een masterplan. Later kwam in samenwerking met de gemeente Rotterdam, Butselaar en Son architecten en de architecten van de projectontwikkelaar Butselaar en Van Son architecten een stedenbouwkundig plan tot stand. Het voorlopig ontwerp is onlangs gepresenteerd, de definitieve plannen worden in het najaar verwacht. De aanleg het park kost ongeveer 13,5 miljoen euro.

Het ontwerpen van een dakpark is geen alledaagse klus. “In dit geval maakt de langgerektheid het ontwerp heel bijzonder. Daar komt een opeenstapeling bij van allerlei functies. Onder het park de bedrijvigheid, tegelijkertijd is de strook een primaire waterkering en loopt de stadsverwarming er dwars doorheen”, somt hij op.

De groenvoorziening moet bovendien voldoen aan de eisen van de gemeente Rotterdam, projectontwikkelaar Dura Vermeer, aan die van de ondernemers en de buurtbewoners.

De laatsten legden niet minder dan acht geboden op tafel. Zo moet het park een goede verbindingen vormen met de wijk, voor iedereen toegankelijk zijn maar tegelijkertijd geen uitnodiging vormen voor tippelaarsters die vroeger op de voormalige tippelzone aan de Keileweg hun diensten aanboden. Om die reden wordt het park �s nachts afgesloten.

Slangenkuil

Ondanks de soms strijdige belangen, had Van Krieken nooit of te nimmer het gevoel dat het park eerder zou uitmonden in een slangenkuil dan in een Hof van Eden. “De gemeente is opdrachtgever en die heeft ons benaderd. Daardoor hebben wij een onafhankelijke positie. We zijn dus nooit tussen twee vuren in gekomen”, stelt hij tevreden vast. “We hebben samen met de projectontwikkelaar onze plannen gepresenteerd aan de buurtbewoners.”

Het overleg met de buurt verliep gesmeerd. “We zijn met een delegatie bewoners naar Parijs geweest om bijzondere (dak)parken te bekijken. Zo werd duidelijk welke mogelijkheden een dakpark biedt en dat was een doorslaggevend succes.”

�We zijn nooit tussen twee vuren in gekomen�

Reageer op dit artikel