nieuws

Laatste rail hogesnelheidslijn gelegd

bouwbreed Premium

rotterdam – Met een vuurpot waarin de hitte oploopt tot 2500 graden Celsius laste hoofdingenieur-directeur Jaap Geluk van de projectorganisatie vrijdagmorgen de laatste hsl-rail aan elkaar. Met deze mijlpaal is de snelle spoorlijn tussen Amsterdam en de Belgische grens eindelijk compleet, al rijden de hsl-treinen vanaf april 2007 in de sporendriehoek in Rotterdam niet harder dan 80 kilometer per uur.

Het is koud, maar een waterig zonnetje verhoogt de feestvreugde. In groten
getale is de pers toegestroomd naar het thermische lassen van de allerlaatste
rail voor de hsl. De vuurpot en mal komen voor de laatste keer tevoorschijn,
want alle lassen langs het 100 kilometer lange tracé zijn met de hand
uitgevoerd. Zand moet voorkomen dat het hete goedje kan wegstromen. Geluk mag
met een ‘sterretje’ de combinatie van fosfor, magnesium, aluminium en staal
aansteken en de las is daarna een kwestie van enkele minuten. Met een moker en
een breekijzer wordt de mal verwijderd en is het spoor letterlijk
aaneengesmolten.

Bij het plaatsen van een hekwerk trok onderaannemer Heras afgelopen week een
glasvezelkabel kapot, waardoor het hele treinverkeer rond Rotterdam stil kwam te
liggen. Geluk verwacht daar binnenkort een rekening van te zien. Een tegenvaller
die uit de pot ‘buitendienststellingen’ wordt betaald en mogelijk in een later
stadium op het bordje van de aannemer van de geluidsschermen terechtkomt. De
Wilde Spoorbouw verricht de laatste werkzaamheden in de sporendriehoek.

Binnenkort gaat Geluk de achttiende voortgangsrapportage over het megaproject
naar de Tweede Kamer sturen. Hij verwacht definitief binnen de begroting van 6,7
miljard euro te blijven. Hier en daar is echter nog sprake van wat ‘losse
eindjes’. Momenteel worden bijvoorbeeld de tunnels onder de Oude Maas en Dordtse
Kil betegeld om geluidsoverlast in de treinen tegen te gaan. Bij Bergschenhoek
komt op verzoek van de gemeente nog een extra geluidsscherm in verband met
bouwplannen. Ook het testen en beveiligen is nog in volle gang.

De sporendriehoek in Rotterdam vormt een vreemd, desolaat landschap dat wordt
gedomineerd door sporen. Naast elkaar liggen zeven sporen. Buurman Blijdorp zal
de komende maanden letterlijk voor leven in de brouwerij gaan zorgen. Op de plek
waar het hsl-spoor de dierentuin kruist, verandert de zandvlakte in een moeras
dat later als attractie is te bezoeken. De tekeningen daarvoor zijn klaar en
komende zomer wordt het benodigde grondwerk verricht. Op de plek waar nu de
bouwketen staan, komt de opvang van dieren die in de dierentuin niet langer zijn
te handhaven.

De korenwolf zal waarschijnlijk bezit gaan nemen van de bouwketen. Blijdorp
heeft een fokprogramma voor deze bijzondere hamster en ziet wel wat in de
blokkendozen. Verder wordt de personeelsingang van de dierentuin verplaatst.
Achterliggende gedachte is dat op deze manier meer aanloop komt in de driehoek
en het desolate karakter verdwijnt.

Reageer op dit artikel