nieuws

Aanleg Zeeuwse nieuwe Sloelijn begonnen

bouwbreed Premium

VLISSINGEN – Staatssecretaris Van Geel heeft vrijdag het startsein gegeven voor de aanleg van de nieuwe Sloelijn, een 3 kilometer lang nieuw spoor tussen de haven van Vlissingen-Oost en de bestaande Zeeuwse spoorlijn van Roosendaal naar Vlissingen.

De lijn gaat de verouderde Sloelijn vervangen. De aanleg van de lijn is een aantal malen uitgesteld wegens procedures bij de Raad van State.

Combinatie KWS/Boskalis/Van Hattum-Blankevoort gaat de onderbouw van de goederenspoorlijn volgens een design-and-constructcontract aanleggen. Voor de totale bouwsom van 43,1 miljoen worden 70.000 kubieke meter grond en 4000 kuub klei afgegraven voor de aanleg van het bouwlichaam waarop het spoor moet rusten, wordt 210.000 kuub zand op het bouwlichaam gestort, wordt er 3000 kubieke meter beton voor drie nieuwe kunstwerken gestort en zal 24.000 ton asfalt worden gebruikt voor diverse wegaanpassingen. Verder worden een wachtspoor en geluidsschermen aangelegd.

Het cunet van 1 meter diep werd al in september uitgegraven en ook is er al het nodige zand gestort. De zetting van het baanlichaam duurt tot april van het volgend jaar. In de komende weken wordt begonnen met de aanleg van watergangen.

In februari begint de bouw van het noordelijk deel van het spoorviaduct over de A58 en de Postweg, in het najaar volgt het zuidelijk deel. In 2007 begint Van Hattum-Blankevoort met de bouw van een tweede spoorviaduct en een wegviaduct. In dezelfde periode zal ook de A58 gedeeltelijk worden omgelegd.

Wie de bovenbouw van de nieuwe Sloelijn gaat aanleggen, is nog niet bekend, al werkt opdrachtgever ProRail hard aan het ontwerp. In het najaar van 2007 moet de onderbouw gereed zijn.

De huidige Sloelijn, die een paar kilometer naar het oosten de Vlissingse haven aantakt op de Zeeuwse lijn, is verouderd en zal worden afgebroken zodra de nieuwe lijn klaar is. De oude lijn heeft alleen gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen, waarvan sommige ook nog eens onbewaakt zijn. Er kunnen op het oude goederenspoor alleen dieseltreinen rijden en de lijn voldoet ze niet meer aan geldende milieunormen.

Reageer op dit artikel