nieuws

Zwart en rood asfalt in één keer aangelegd

bouwbreed

gouda – Steeds meer bestekken schrijven voor dat zwart en rood asfalt in één arbeidsgang moet worden aangelegd. Aannemer van onder meer wegenbouwprojecten Van Ooijen uit Gouda bedacht een oplossing waarbij dat inderdaad lukt.

Het bedrijf ontwikkelde tevens een gemotoriseerde hopper voor het leggen van het rode asfalt. De Goudse aannemer beproefde het systeem op 3,5 kilometer weg in Wijk bij Duurstede.

Voor de komst van de motorhopper legde Van Ooijen het rode asfalt met een hydraulische autokraan en grijper op zijn plaats. De afwerkmachine bracht het in model waarna het werd gladgewalst. De handmatige verwerking beperkte de dagelijkse productie tot zo�n 700 meter. De nieuwe hopper kan dagelijks links en rechts van de rijweg uit zwart asfalt zo�n 2250 meter fietsstrook uit rood asfalt leggen. Anders dan bij handmatig asfalteren verwerkt de hopper het materiaal zo snel dat het nauwelijks afkoelt en dus goed te verdichten is.

De hopper rust op vier zwenkwielen en is met een palletvork verbonden met een wiellader. Die duwt de hopper en de kipper met het materiaal over de weg en levert de olie voor de hydraulische motoren. Leeg weegt de hopper ruim 2 ton, beladen zo�n 3 ton. De hopper heeft twee compartimenten die elk door een wormwiel worden geleegd.

Het materiaal wordt zodanig gedoseerd aangebracht dat tijdens het walsen een strakke naad tussen het rode en het zwarte asfalt ontstaat. Een haak op de achterklep van de kipper voorkomt dat de hopper te vol wordt beladen en overloopt.

Van Ooijen ontwierp en bouwde de hopper met eigen personeel. De vinding blijkt uniek: de Octrooiraad gaf de Goudse aannemer er octrooi op.

Machinefabriek Maaijen uit Oudewater becijferde de hydraulica. Ahlmann uit Ammerzoden, de leverancier van de wiellader AZ 14 die Van Ooijen in gebruik heeft, gaf advies over de aansluitingen. De hydraulische installatie van de hopper maakt gebruik van de zwenkfunctie van de wiellader. De praktijk wees uit dat die kring precies genoeg olie leverde. De derde hydraulische kring van de laadschop gaf daarentegen te veel olie.

De aandrijving van de hopper bestaat uit twee vijzels die elk door een eigen motor worden aangedreven. Tussen de motoren en de vijzels zitten vertragingskasten die de benodigde kracht voor de vijzels genereren. In de huidige uitvoering ontbreekt de verwarming voor het materiaal. Om ook in koudere seizoenen met het gereedschap te kunnen werken wil Van Ooijen die er wel op aanbrengen maar het bedrijf twijfelt nog of die op gas of elektriciteit gaat draaien. Van Ooijens keuze neigt naar een elektrische verwarmingsstrip, omdat elektra veiliger in het gebruik is dan gas en het personeel dan niet met zware gasflessen hoeft te zeulen. Een generator die achterop de wiellader wordt gemonteerd levert dan de benodigde energie.

De praktijk leert dat de hopper goed voldoet als schakel in een asfalteringsketting. De verschillende schakels moeten goed op elkaar worden afgestemd en elk afzonderlijk geschikt worden gemaakt om in deze combinatie te kunnen werken. Omdat de hopper het rode asfalt aan de zijkant van de weg legt, moeten de wormwielen van de afwerkingsmachine voor het zwarte asfalt omgekeerd draaien zodat ze het materiaal naar binnen toe leggen.

Ook de logistiek vergt bijzondere aandacht. De kipper die het zwarte asfalt aanvoert is eerder leeg dan de wagen die het rode asfalt brengt. In Wijk bij Duurstede moest de wiellader telkens plaats maken voor de zwartasfaltkippers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels