nieuws

Slim Almere

bouwbreed

De prijs voor de communicatiemanager van het jaar, inclusief de eerste prijs in de verkiezing van het beste communicatie-idee en de niet bestaande Gouden Greep voor citymarketing gaan dit jaar onmiskenbaar naar Annemarie Jorritsma. Al eerder liet ze van zich horen door zelf op te treden in radiospotjes om haar stad Almere te promoten. Nu […]

De prijs voor de communicatiemanager van het jaar, inclusief de eerste prijs in de verkiezing van het beste communicatie-idee en de niet bestaande Gouden Greep voor citymarketing gaan dit jaar onmiskenbaar naar Annemarie Jorritsma. Al eerder liet ze van zich horen door zelf op te treden in radiospotjes om haar stad Almere te promoten. Nu heeft ze als burgemeester van deze bijna vijfde stad van Nederland, televisiezender Talpa met open armen ontvangen met het nieuwe programma De Bouw.

De lokale politiek is in rep en roer omdat Jorritsma zonder toestemming van de gemeenteraad 180.000 euro geïnvesteerd heeft in het nieuwe programma.

Hebben deze notabelen wel het beste voor met de promotie van hun stad?

In het programma strijden 10 koppels om een huis dat ze eerst met zijn allen bouwen. Elke week valt er een koppel af. Het huis wordt in Almere gebouwd. De gemeente heeft de grond voor niets aangeboden aan de makers en heeft tevens de grond bouwrijp gemaakt op eigen kosten. Bij elkaar 180.000 euro.

Het programma De Bouw verschijnt 13 weken op TV. Het pro-

gramma duurt een uur en wordt eenmaal herhaald. Halen we de tijd voor de commercials er vanaf, dan resteert ongeveer 100 minuten uitzenden vanaf Almeers grondgebied per week. Totaal dus 1300 minuten filmen voor 180.000 euro, want zo kun je er ook naar kijken.

Dat is 138,46 euro per minuut. Voor dat geld kom je normaal niet op TV. Daarbij komt nog dat Almere in de aftiteling prominent genoemd wordt. Waar heb je het over, zou je zeggen. Daarbij komt dat het bedenkelijk overkomt wanneer een stad van deze omvang op gemeenteraadniveau moet beslissen over een uitgave van 180.000 euro. En dan dus nog niet eens zo betaald, maar geschonken in natura.

Zijn er dan geen tips voor deze gemeente? Toch wel. Zorg ervoor dat de stad meer in beeld komt en met name de kwaliteit van wonen in Almere tegen een aantrekkelijke prijs.

Met de enorme woningbouwopgave in de stad is meewerken aan een programma als De Bouw een hele logische zet, maar buit het uit. Adverteer om de uitzendingen heen met commercials waarin het wonen en ondernemen in Almere aangeprezen wordt en kondig de uitzendingen als gemeente aan op de eigen website.

Zet je eigen boegbeeld in en laat Jorritsma op bezoek gaan op de bouwplaats. Allemaal zaken waarmee meer uit de 180.000 euro investering gehaald wordt. Steden onderkennen in toenemende mate het belang van goede citymarketing. Het strategisch nadenken over de betekenis van een stad voor de mensen die erin wonen, werken en recreëren vereist de inzet van deskundigen en gaat verder dan het organiseren van een massamediale campagne met mooie spotjes en billboards. Het is een soort corporate identity van een gemeente, groot of klein. En van een corporate identity weten we dat deze alleen werkt wanneer deze door iedereen in en om een organisatie zo uitgedragen wordt. Almere doet dat volgens mij goed. Kansen pakken zoals door televisieprogramma�s naar je toe te trekken, dragen hier in hoge mate aan bij. En hoeveel mensen hebben Almere eigenlijk niet leren kennen door de opnames van Big Brother?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels