nieuws

Het Rond van Houten zit met knip in zijn maag

bouwbreed

houten – De kans groeit dat centrum Het Rond van Houten over vijf jaar taboe is voor autos. Of een parkeerverbod moet worden afgedwongen met een parkeerring, of een parkeerring met knip, daar wil de lokale politiek zich nog niet aan branden.

De kwestie over de ring of de knip speelt al twee jaar, nadat de vraag voor het eerst in het Masterplan Houten-Centrum aan de orde kwam. Met de parkeerring kunnen automobilisten via diverse parkeergarages Het Rond bereiken. De ring maakt het plein autovrij. Winkeliers verzetten zich hier fel tegen, omdat zij omzetderving vrezen. Buurgemeente Nieuwegein lonkt met een nieuw stadsplan en Utrecht ligt op een steenworp afstand.

De �knip� is een alternatief op de ring, waarbij slechts twee paaltjes de toegang tot het centrum versperren. Het centrum blijft dan bereikbaar voor automobilisten. Daarmee is de knip voor Houten verworden tot een principekwestie. De knip-variant haalt namelijk het stedenbouwkundig concept van de rondweg om Houten onderuit: wijken binnen de rondweg zijn maar met één in- of uitgang toegankelijk vanaf de rondweg en hebben onderling geen verbinding met elkaar. Het centrum is daar uitzondering op; dat is vanaf de ring vanuit twee zijden toegankelijk en staat bovendien in verbinding met andere wijken. Een buitenkans voor automobilisten die een sluiproute zoeken.

Naast het stedenbouwkundig concept spelen ook veiligheid en milieu een rol. Houten is een fietsminnende gemeente en groeit gestaag. Met de bouw van Houten-Zuid komt het aantal inwoners op 50.000, wat flinke druk legt op de bereikbaarheid van het centrum. Het aanbrengen van verkeersveilige fietstunnels krijgt echter geen voorrang van de politiek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels