nieuws

Testfase hsl-zuid met treinen is aangebroken

bouwbreed

breda – De bouw van de hsl- zuid is een nieuwe fase ingegaan. Vanaf nu worden testritten uitgevoerd, eerst zonder spanning met dieseltreinen, daarna met elektrische treinen die van 1500 naar 25000 Volt kunnen overschakelen. In het voorjaar van 2006 vinden de eerste ritten met een snelheid tot 330 kilometer per uur plaats.

“We gaan van bouwen naar vervoeren”. Zo begon C.G. Sleddering, manager communicatie van directie hsl-zuid van Rijkswaterstaat, de persconferentie. Dat nemen de bouwers hem niet helemaal in dank af, maar het is wel een feit dat de laatste hand wordt gelegd aan de bouwkundige onderdelen.

De zetting van pijler 11 over het Hollands Diep wordt elke maand tweemaal gecontroleerd. Enkele kunstwerken over de hsl vertoonden zettingen en worden hersteld. In de omgeving van Lage Zwaluwe wordt de ontsporingsbeveiliging gestort, een betonnen balk tussen de rails, met dilataties op gezette afstanden. De balk wordt uitgevoerd in normaal stortbeton, met een stalen bekisting die op de rails wordt gemonteerd. Hij moet voorkomen dat een trein bij hoge snelheid van de baan af schiet, als hij uit het spoor zou raken.

Met simulaties is aangetoond dat de beveiliging werkt. Een ongeluk waarbij de trein uit de rails loopt en tegen een kunstwerk aan zou rijden, zoals ooit in Duitsland is voorgekomen, kan hier dus niet gebeuren.

De ontsporingsbeveiliging behoort tot de bovenbouw. De onderbouw heeft inclusief de kunstwerken 6,7 miljard euro gekost. Voor de bovenbouw wordt 25 jaar lang 110 miljoen euro per jaar betaald aan Infra Speed, die de bovenbouw uitvoert en gedurende die periode onderhoudt. Het voornemen bestaat om de onderbouw in handen te geven van ProRail.

Op 1 april 2006 wordt de hsl-zuid van Rotterdam tot de Belgische grens opgeleverd. Op 1 oktober 2006 volgt de hsl-noord van Amsterdam tot Rotterdam. In april 2007 start het commerciële vervoer. Maar vanaf nu is het al riskant om op het spoor te komen, waarschuwt Sleddering. De treinen gaan harder dan 40 kilometer per uur, de maximaal toegestane snelheid op de bouw, rijden. Vanaf oktober rijden dieseltreinen met 120 kilometer per uur en vanaf februari rijden de hogesnelheidstreinen, met maximaal 330 kilometer per uur.

Alle onderdelen van de bovenbouw zijn in de fabriek getest. Na de montage volgt visuele inspectie op de bouw. Metingen worden verricht, bijvoorbeeld van de afstand tussen de spoorstaven. Statische controles zijn al aan de gang, zoals het testen van brandalarm en ventilatie. De rails moet nog worden geslepen.

Bij de dynamische testritten wordt de dekking van het GSM-R netwerk gecontroleerd. In de baan liggen kabels, maar als de trein harder dan 160 kilometer per uur rijdt kan de informatie niet snel genoeg worden uitgelezen. Het Electric Train Control System maakt daarom gebruik van draadloze communicatie. Langs de hsl wordt hekwerk van Heras geplaatst. Het is de grootste order die het bedrijf ooit in de wacht heeft gesleept. Onder de hsl bevinden zich kokers, waardoor kleine dieren de baan kunnen kruisen. In 2008 zal een Milieu Effect Rapportage worden gehouden. Daarbij wordt getoetst of de voorgenomen geluidsbeperking met de geluidsschermen is bereikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels