nieuws

Microtunnelboor Noord-Zuidlijn zit muurvast

bouwbreed

den haag – De kleine tunnelboor waarmee onder het Amsterdamse Centraal Station een buispalenwand wordt gebouwd zit muurvast. Aannemerscombinatie CMM vermoedt dat de buis die de boor achter zich aan heeft getrokken tot 60 meter diepte, door de grote gronddruk ovaal is geworden.

Het is een tegenslag voor de ontwikkelaars van de innovatieve techniek. Bij het boren van de eerste buis ging het al mis. Die moest door tot op de derde zandlaag op een diepte van zo�n 60 meter onder NAP. Lang niet alle palen van de beoogde boorpalenwand gaan zo diep; het merendeel reikt niet verder dan 30 meter. Tussen twee van dergelijke wanden onder het Centraal Station worden straks tunnelelementen afgezonken waardoor de nieuwe metrolijn het IJ zal kruisen.

Bij de microtunneltechniek wordt de buis niet naar beneden gedraaid, getrild, of geslagen, maar getrokken door een boorkop die zich onderin de buis bevindt. De boor klemt zich met grippers vast onderin en wordt ook nog eens door nokken tegengehouden. De snijtanden die uitvouwen steken 5 centimeter uit buiten de buis die een diameter heeft van 1,80 meter.

Bentoniet zorgt voor de nodige smering en voor de afvoer van de grond. Als de boor op diepte is, wordt hij ingeklapt en naar boven getrokken om de volgende paal te kunnen boren. Voordeel van deze methode is dat de palen niet draaiend naar beneden gaan en twee naburige palen met een waterdicht slot verbonden kunnen worden. Net als bij een damwand.

Voor de bouwvak al zijn er duikers naar beneden geweest om te kijken wat er aan de hand was onderin de eerste paal. Die concludeerden dat het grippermechanisme goed werkt, maar dat de buis vermoedelijk is geovaliseerd. De boorkop zou nog wel getrokken kunnen worden, maar dan sneuvelt vermoedelijk het snijrad.

Aannemingscombinatie CMM overweegt in nauw overleg met de projectorganisatie Noord-Zuidlijn of het wellicht verstandiger is de boor te laten zitten en met een iets gewijzigd ontwerp verder te gaan. Begin volgende week, wordt het werk weer hervat als projectorganisatie en aannemers terugkomen van de bouwvak.

De microtunnelingtechniek is ontwikkeld door Gebroeders Van Leeuwen uit Harmelen. Samen met Strukton en Van Oord exploiteren ze de techniek in de combinatie CMM. Algemeen Bouwmanager prof. ir. J. Bosch van de projectorganisatie gaf in Cobouw recent nog hoog op over de techniek. Het gaat volgens hem om een wereldprimeur waarmee de ontwikkelaars na bewezen succes in Amsterdam, ook in het buitenland hoge ogen zullen gooien.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels