nieuws

Vrees voor IJzeren Rijn door achterdeur

bouwbreed

den haag – Minister Peijs (verkeer) moet opheldering geven over de plannen van Prorail om in het najaar een stukje spoor van de IJzeren Rijn in gebruik te nemen. In Limburg en in de Tweede Kamer bestaat de vrees dat de heropening van het spoor tussen Budel en Weert een eerste stap is om de […]

den haag – Minister Peijs (verkeer) moet opheldering geven over de plannen van Prorail om in het najaar een stukje spoor van de IJzeren Rijn in gebruik te nemen. In Limburg en in de Tweede Kamer bestaat de vrees dat de heropening van het spoor tussen Budel en Weert een eerste stap is om de hele goederenspoorlijn via de achterdeur te reactiveren.

SP-Kamerlid Gerkens wil van Peijs weten of Prorail inderdaad anderhalf miljoen euro uittrekt om het stuk spoor van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert op te knappen. Een Belgisch vervoerbedrijf wil het spoor gebruiken om goederen tussen Antwerpen en Born te vervoeren. In de toekomst zou gaan het om tien treinen per dag.

In Limburg wordt vermoed dat de versnelde heropening van het stukje IJzeren Rijn wordt gebruikt als instrument om het gehele historische tracé van de spoorlijn te reactiveren. De SP vindt dat de minister dat moet voorkomen en wil weten welke maatregelen ze gaat nemen.

Nederland moet uiteindelijk meewerken aan de definitieve heropening van de IJzeren Rijn, zo heeft de arbitragerechter bepaald. Peijs is echter niet van plan daarvoor actie te ondernemen zolang de Belgen niet aantonen dat ze de benodigde miljoenen voor de heropening ook echt hebben.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels