nieuws

Deurganckdok klaar voor de allergrootste

bouwbreed

antwerpen – In aanwezigheid van Koning Boudewijn en tal van prominenten is gisteren in Antwerpen het nieuwe Deurganckdok in gebruik genomen dat bij hoogtij de grootste containerschepen ter wereld kan ontvangen. Het gaat om de eerste verbinding tussen het Antwerpse havengebied en de zee zonder sluizen. Het nieuwe dok kan jaarlijks 6 miljoen containers verwerken. Dat is evenveel als de Antwerpse haven in haar geheel vorig jaar afhandelde.

Aan de bouw van het Deurganckdok op de linkeroever van de Schelde hangt een prijskaartje van 260 miljoen euro. Voor baggerwerken (30 miljoen kubieke meter grond is uitgebaggerd) werd 250 miljoen euro uitgetrokken. De Vlaamse regering draagt 80 procent van de bouwkosten, het Antwerpse Havenbedrijf de overblijvende 20 procent.

Volgens ingenieur L. Neyrinck van het Oost-Vlaamse bouwbedrijf Cordeel werd in de twee kaaimuren van het dok 1,2 miljoen kubieke meter beton gestort. Neyrink: “1,2 miljoen kubieke meter beton kun je je het beste voorstellen als een betonnen blok, dat zo breed is als de 1 hectare grote Groenplaats in Antwerpen en zo hoog is als de nabijgelegen 123 meter hoge kathedraal. Als bewapening voor het beton werd 50.000 ton staal gebruikt en dat is zeven keer zoveel als voor de Eiffeltoren in Parijs. De twee kaaimuren van 5,3 kilometer lengte zijn 30 meter hoog en de diepte aan de kaaimuren bedraagt ruim 17,30 meter.” Behalve het uitgraven van een gigantische bouwput bestonden de werkzaamheden nog uit de betonnering en uitrusting van de kaaimuren, het aanvullen van de kaaimuren met zand en de aanleg van drie waterkerende dijken om het water in fases in de put te laten stromen.

Containerdok

Cordeel maakt deel uit van de Tijdelijke Handelsvennootschap Deurganckdok die verantwoordelijk was voor de bouw van het containerdok waartoe voorts nog de bouwbedrijven Aertssen, MBG/CFE, Van Laere en Dredging International behoorden. Met de bouw van het dok werd in 1999 begonnen. Tegenstanders ervan wisten de bouw via de rechter een jaar stil te leggen, maar dank zij een nooddecreet van de Vlaamse regering, konden de werkzaamheden worden hervat. P&O, de terminalexploitant aan de oostzijde van het dok, kreeg gisteren het eerste schip binnen. De terminal van HesseNoord-Natie, die de westkade exploiteert, wordt binnenkort operationeel.

Om het aangrenzende dorp Doel leefbaar te houden, werd een buffer aangelegd tussen het dok en het dorp in de vorm van een brede hoge dijk. Maar dit betekent slechts uitstel van executie voor Doel want er bestaan al vergevorderde plannen voor een tweede getijdedok, het Saeftinghedok. Hierover zal de Vlaamse regering in 2007 definitief beslissen. Als dit dok een feit wordt, betekent dat ongetwijfeld de doodsteek voor Doel, waar inmiddels nog amper de helft van de oorspronkelijke bewoners is overgebleven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels