nieuws

Rotterdamse metro voor 670 miljoen opgeknapt

bouwbreed

ROTTERDAM – Het Rijk en Rotterdam hebben gisteren in een convenant vastgelegd dat het Rotterdamse metronet in de komende 25 jaar voor 670 miljoen euro wordt opgeknapt. Minister Peijs (verkeer) stelt het leeuwendeel, 570 miljoen, beschikbaar. Rotterdam legt de rest zelf bij.

Het geld komt niet in één keer beschikbaar, maar wordt in tranches uitgekeerd. Rotterdam mag zelf bepalen hoe, waaraan en wanneer het geld wordt besteed, omdat “men ter plaatse het beste weet waaraan het geld moet worden uitgegeven”, stelde Peijs gisteren nadat ze samen met de Rotterdamse wethouder S. Hulman haar handtekening onder het convenant had gezet. “Dit past in de huidige strategie van de overheid om meer te decentraliseren.”

Een maand geleden sloot Peijs eenzelfde overeenkomst met Amsterdam. De bijdrage uit Den Haag valt binnen de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU), die per 1 januari in werking is getreden. Steden zijn sindsdien zelf verantwoordelijk voor verkeer in vervoer.

Rotterdam gaat de miljoenen de komende jaren vooral inzetten voor de vervanging en verbetering van rails en leidingen, seinen en telecominstallaties, voor vernieuwing en vervanging van stations en andere gebouwen en voor de veiligheid in de tunnels. Het overeengekomen bedrag is alleen bedoeld voor het metronet dat voor 1998 is aangelegd. Aan het contract zitten kwaliteitseisen vast waaraan Rotterdam moet voldoen. Peijs: “We zullen zeker in de gaten houden of het geld goed wordt besteed.”

Amsterdam kreeg vorige maand de toezegging van 614 miljoen euro. Volgens Hulman omdat “Rotterdam beter zijn best heeft gedaan de metro netjes te houden.” Daarnaast heeft Amsterdam de metrorails ooit aangelegd op ballast, terwijl de Rotterdamse lijnen zijn gebouwd op geheide palen, wat nu minder onderhoud vergt.

Ondanks het feit dat grote projecten in de regel duurder uitvallen dan begroot, denkt Peijs dat de steden prima uitkomen met de miljoenen. “Het is goed doorgerekend. Voor deze bedragen moet het kunnen. Wij betalen in ieder geval niets meer.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels