nieuws

Buigzaam beton verwerkt in brugdek

bouwbreed

ann arbor – Onderzoekers van de University of Michigan hebben een licht beton ontwikkeld dat minstens zo buigzaam is als bamboe, maar veel sterker. Het is al verwerkt in een nieuw brugdek in Japan.

Vorige maand werd in het Japanse Hokkaido de nieuwe Mihara-verkeersbrug geopend met een brugdek waarin een zeer buigzaam hogesterktebeton is verwerkt. Het brugdek heeft een dikte van slechts 5 centimeter en is gemaakt van een zogenoemd ECC-beton (Engineered Cement Composite). Het betonmengsel bestaat voor ongeveer 2 volumeprocent uit microvezels die de flexibiliteit van het materiaal veroorzaken. De bouwer van de brug verwacht dat het brugdek minimaal 100 jaar in gebruik zal blijven.

Het beton onderscheidt zich visueel niet van gewoon beton, maar zou ongeveer vijfhonderd keer beter bestand zijn tegen het ontstaan van scheurtjes. Het materiaal dat 40 procent lichter is dan gewoon beton, is ontworpen door Victor Li, een professor in de civiele techniek aan de University of Michigan in Ann Arbor. Volgens professor Li lopen de speciaal voor het materiaal ontworpen vezels als een een netwerk van aderen door het beton. Wanneer er een grote belastingen op het beton wordt geplaatst dan buigt het door omdat de vezels door het materiaal glijden.

De flexibiliteit van het materiaal voorkomt dat het gaat scheuren of afbrokkelen. Het gebruik van vezels in beton is niet nieuw, maar Li zegt dat zijn microvezel speciaal ontwikkeld voor de versterking van beton. Ook de andere ingrediënten van dit beton – dat geen grof aggregaat bevat – zijn speciaal ontwikkeld om het materiaal flexibel en duurzaam te maken. Li heeft drie jaar geleden twee gaten in een betonnen brugdek in Michigan gerepareerd met conventioneel beton en met het flexibele ECC-beton. Na drie winters blijkt volgens Li dat het nieuwe beton veel minder scheurt dan het conventionele beton.

Nog deze zomer zal Li�s beton worden gebruikt voor het vervangen van een stalen expansieverbinding tussen twee betonplaten in een brugdek in Michigan. De flexibiliteit van het ECC-beton moet de thermische vervorming van de twee betonplaten compenseren.

Uit een onderzoek van de School of Natural Resources and Evironment van de University of Michigan blijkt dat een brugdek van dit beton over een periode van 60 jaar een besparing zou opleveren van 37 procent. Het materiaal is fors duurder, maar hoeft niet of nauwelijks te worden gerepareerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels