nieuws

TGA-trekker voor Heijmans

bouwbreed

eindhoven – De nieuwe TGA-trekker van Heijmans Wegenbouw weerstaat door een extra 10-tons as een schoteldruk tot 31 ton. MAN Eindhoven plaatste deze as tussen de stuuras en de eerste trekas van een TGA 26.480 6×4 BLS met L-cabine en een 480 pk sterke Common Rail motor. Deze vierde brengt het totaal toegelaten gewicht in […]

eindhoven – De nieuwe TGA-trekker van Heijmans Wegenbouw weerstaat door een extra 10-tons as een schoteldruk tot 31 ton. MAN Eindhoven plaatste deze as tussen de stuuras en de eerste trekas van een TGA 26.480 6×4 BLS met L-cabine en een 480 pk sterke Common Rail motor. Deze vierde brengt het totaal toegelaten gewicht in ontheffing op 43 ton.

De samenstelling verbetert tevens de aslastverdeling. De RDW verleende voor de trekker een zwaartransportvergunning voor treingewichten tot 120 ton. Heijmans Wegenbouw gebruikt de nieuwe truck in de regio Zuid (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) in combinatie met een vierassige Nooteboom-dieplader voor het vervoer van wegenbouwmachines. De trekker kan met een kiptrailer ook puin, granulaat, zand en asfalt transporteren. De TGA beschikt daarvoor over een GF koppelschotel met verwisselbaar hart.

De schotel is met een schuifframe op een hulpraam bevestigd. In onbelaste toestand bedraagt de schotelhoogte 137 centimeter. De zwaartransporttrekker is voorzien van een gecombineerd hydraulisch systeem voor het op- en afnemen van diepladers met zwanenhals.

Achter de cabine zit een aluminium combitank voor dieselolie en hydraulische vloeistof. MAN zegt als enige fabrikant een drie-assige TGA met een 10-tons as te kunnen ombouwen tot een vierassige zwaartransporttrekker.

Vanwege de kosten zocht het wegenbouwconcern bovendien naar een truck zonder koppelomvormer en met zoveel mogelijk standaard fabriekscomponenten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels