nieuws

Alternatieve entree voor Rijksmuseum al bedacht

bouwbreed

AMSTERDAM – De Spaanse architecten Cruz en Ortiz gaan terug naar de tekentafel om een nieuwe entree te ontwerpen voor het Rijksmuseum. Maar alternatieven liggen al gereed, zo blijkt uit een studie van het Amsterdamse architectenbureau Rau & Partners: een entree aan weerszijden van de onderdoorgang of een ondergrondse passage met winkels.

De architecten van Rau beschouwen de door Cruz en Ortiz aangedragen plaats voor de museumentree als een architectonisch heel zuivere oplossing. “Een entree precies op het kruispunt van de onderdoorgang en het nieuwe ondergrondse bezoekersplein is een geweldige oplossing. Maar het is ook gevaarlijk. Fietsers en voetgangers moeten elkaar kruisen. Groepen museumbezoekers zullen in de weg staan. De kans op ongelukken is daardoor groot”, aldus architect Rodenburg.

Op initiatief van de Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling heeft het bureau onderzocht of op een andere manier aan belangen van alle partijen in de stad tegemoet kan worden gekomen. “We hebben twee varianten bedacht. Het is mogelijk de fietsroute ongemoeid te laten en de entree te verhuizen naar de zijkant van de onderdoorgang. Door de onderdoorgang in het midden te verbreden met bordessen komen er opstelplekken voor de bezoekers. Daaraan koppelen we een ronde lift. Daaromheen vouwen we een trap en een gebogen roltrap. We doen dat aan twee kanten. Zo ontstaan twee gelijkwaardige entrees.”

De kritiek van onder meer rijksbouwmeester Mels Crouwel dat op die manier het ondergrondse plein wordt aangetast, wijst zij van de hand. “Door de aanwezigheid van kolommen en enorme funderingsblokken is dat plein feitelijk al opgesplitst in twee delen. Maar er hoeft geen donker middengebied te ontstaan. Door de bouw van een brug in de vloer van de onderdoorgang kan extra licht toetreden.”

De andere door Rau aangedragen oplossing is ingewikkelder, maar biedt volgens Rodenburg wel kans op ontwikkeling van een nieuwe culturele as. “Onder de onderdoorgang leggen we een tunnel aan. Met een toegang aan twee kanten. Een gat aan de voorzijde in de grond van de Stadhouderskade en een entree aan de achterzijde. Deze passage zou kunnen worden voorzien van winkels. Daarmee kan een logische doorloop ontstaan van Spiegelgracht naar Museumplein. Deze oplossing zou de positie van het Rijksmuseum aan het Museumplein versterken. De andere musea verplaatsen ook hun entree naar het plein.”

Deze passage plaatst het nieuwe Rijksmuseum wel voor nieuwe problemen. Op de plek van tunnel en winkels bevindt zich een depot van 1050 vierkante meter. Daarvoor zou een andere plek moeten worden gevonden. En ook de gemeente heeft een probleem. Voor het museumgebouw is onlangs een enorm ondergronds bergbezinkbassin gebouwd. Dat zou ook moeten verhuizen. “Dan hebben alvast een groot gat”, aldus Rodenburg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels