nieuws

Minder energie voor evenveel asfaltbeton

bouwbreed

brandwijk – Verschil is niet te zien tussen LEAB (Laag Energie Asfalt Beton) en STAB (Steenslag Asfalt Beton). Maar de productie van LEAB vraagt minder energie. “Een vermindering van de uitstoot van CO2 met 8 kilogram per ton”, volgens uitvinder R. van den Beemt.

BAM Wegen BV Regio Midden past het nieuwe materiaal toe bij de reconstructie van de Kweldamweg bij Brandwijk. Met een TAS-machine (Tweelaags Asfalt Systeem) worden in één gang een onderlaag van �halfwarm� LEAB en een bovenlaag van steenslagmastiek aangebracht. De verschillen tussen LEAB en STAB zijn minimaal. Het handmatige werk met de hark en de bezem is iets zwaarder. De wals hoeft niet te wachten, hij kan vlak achter de spreidmachine walsen (de gebruikelijke elf gangen). Het wegdek is in ongeveer 20 minuten gereed. In de zomer is het prettig voor de werknemers dat LEAB minder warm is (circa 95 graden) en in de winter is het andersom. LEAB heeft een ruime verwerkingstijd, tot zes uur tussen de centrale en de verwerking is geen probleem. Het wordt tegen dezelfde prijs als STAB aangeboden door de Zuid Nederlandse Asfalt Centrale (ZNAC) in Breda.

Waarom zou een opdrachtgever LEAB voorschrijven? Waarom zou een aannemer LEAB voorstellen als alternatief voor STAB? “Vanwege de milieuwinst”, aldus Van den Beemt, directeur van de ZNAC. “Als de prijs en de kwaliteit hetzelfde zijn, pak je het beste voor het milieu. Ik vind dat de overheid min of meer die verplichting heeft tegenover de burgers. We hopen dat opdrachtgevers in het bestek �CO2-besparend asfalt� gaan voorschrijven.”

Tijdens de productie is de energiebesparing 25 procent zonder gerecycled materiaal (verwarmd tot 95 graden) en 40 procent met gerecycled materiaal (verwarmd tot 105 graden). Die winst wordt geheel behaald in de droogtrommel . De centrale kan in drie minuten omschakelen van de productie van warme asfaltbeton naar halfwarme LEAB. De capaciteit is hetzelfde, namelijk 190 ton per uur voor de centrale in Breda.

Schuimbitumen

Vroeger werd ook wel asfaltbeton gemaakt met een lage temperatuur. Daarbij werd veel vocht gebruikt (3 tot 5 procent van het totale mengsel) en het leverde hechtings- en levensduurproblemen op. Dat is met LEAB verleden tijd. Het geheim van LEAB zit in het schuimen van het bitumen. Eén liter water op 3 ton asfalt is voldoende. Uit de nozzles komt schuimbitumen met eenzelfde viscositeit als van warm bitumen. De mengvolgorde van het asfaltbeton is enigszins aangepast en een additief neutraliseert het schuimen. LEAB is niet van STAB te onderscheiden, behalve door een microscopische kraterstructuur. Die zorgt voor de viscositeit en verdwijnt na de verwerking. Van den Beemt gaat onderzoeken of ook zeer open asfaltbeton van LEAB vervaardigd kan worden. “We vermoeden dat de kwaliteit daarvan beter zal zijn dan van het huidige zoab.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels