nieuws

Gesandwicht staal in brug VS

bouwbreed

pittsburgh – De staat Virginia krijgt nog dit jaar de beschikking over de eerste Amerikaanse brug waarin SPS (Sandwich Plate System)-platen zijn verwerkt.

Het bedrijf Solicor US, een volle dochter van de Canadese Canam Group, zal nog in december 2005 in Virginia een brug plaatsen waarin gesandwichte staalplaten zijn verwerkt. Het is voor het eerst dat het SPS-materiaal – waarin een elastomeer is gesandwicht tussen twee staalplaten – wordt toegepast bij de bouw van een brug in Amerika. Omdat het om een nieuw materiaal gaat, kreeg het Virginia Department of Transportation een subsidie van de Amerikaanse Federal Highway Administration. Solicor ontwerpt, bouwt en plaatst de brug.

De brug in Virginia wordt 19 meter lang en 12 meter breed en vervangt een verouderde brug op dezelfde plaats in highway 58 bij de stad Bristol. Voor de bouw van het brugdek wordt gebruik gemaakt van acht SPS-panelen, waarover een dunne slijtlaag is aangebracht. Deze SPS-platen zijn op maat gefabriceerd in de Laval-fabriek van Solicor in het Canadese Quebec. De panelen en draagbalken zijn reeds in Virginia aangekomen. Het plaatsen van de brug zal volgens een woordvoerder van Solicor ongeveer een week duren.

Na de bouw zal de brug intensief worden getest door het Virginia Polytechnic Institute en de Virginia Transportation Research Council. “Ze zullen vooral de verdeling van belasting van het SPS-dek over de draagbalken onderzoeken”, zegt R. Vincent, vice-president van de Canam Group. Volgens Vincent hebben verschillende Transportation Departments in de VS en Canada belangstelling voor SPS, omdat het de levensduur van bruggen verlengt, de bouwtijd verkort en uitstekende trillingsdemping levert. Ook is het materiaal lichter dan gewapend beton, waardoor een brug een minder zware fundering nodig heeft.

SPS werd in 2003 voor het eerst in Noord-Amerika toegepast bij het vervangen van een brugdek in Canada door de Canam Group. De Shenley Bridge, een brug met een lengte van 23 meter en een breedte van 7 meter in Quebec, heeft sedert 2003 een brugdek dat bestaat uit tien SPS-panelen die worden gedragen door drie liggers. Volgens informatie van Canam is deze brug 60 procent lichter dan wanneer het brugdek van gewapend beton zou zijn gemaakt.

SPS is in de afgelopen tien jaar ontwikkeld door het Britse bedrijf Intelligent Engineering. Het materiaal was oorsponkelijk vooral bedoeld voor gebruik in scheepsrompen van supertankers en olieplatforms in zeeën met veel drijfijs. Het gaat om twee staalplaten die aan weerszijden tegen een elastomeer van polyurethaan worden geplakt. De elastomeer is ontwikkeld door de Duitse firma Basf. Volgens Intelligent Engineering is er wereldwijd inmiddels zo�n 45.000 vierkante meter SPS in gebruik.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels