nieuws

Eerste hsl-treinen pas in oktober 2007

bouwbreed

den haag – De eerste treinen op de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs via Brussel (hsl-zuid) rijden niet op 1 april 2007, maar pas een half jaar later. De vertraging kost ongeveer 50 miljoen euro.

Dit blijkt uit een brief die minister Peijs (verkeer) heeft gestuurd naar de Tweede Kamer waarin ze het parlement inlicht over een oplossing voor de problemen bij de hsl-zuid. De vertraging van de ingebruikname is in elk geval een feit. Op 1 april 2007 rijdt alleen een testlocomotief. Pas in juli zal met vier treinen een dienstregeling mogelijk zijn. In september zullen dat er negen zijn en in november twaalf.

In de nieuwe plannen, waarover de minister vandaag met de Kamer overlegt, krijgt Den Haag voorlopig geen aansluiting op de hsl.

De rekening voor de vertraging bedraagt volgens de minister sowieso 50 miljoen euro. Peijs vindt dat de hsl-exploitant HSA (High Speed Alliance), een samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en KLM, voor die kosten moet opdraaien. HSA wil dit niet. De minister verwacht via “een bindende adviesprocedure” daaruit te komen.

Aanvankelijk waren de verwijten over en weer niet van de lucht. De NS zou te laat treinen hebben besteld, het ministerie zou te laat de specificaties voor een Europees beveiligingssysteem – de ERTMS – hebben aangeleverd. Een oplossing was het inbouwen van een extra beveilingssysteem maar dat is niet op tijd klaar, schrijft de minister. Een andere is het tijdelijk inzetten van andere treinen.

De Tweede Kamer is kritisch. “Dit zijn geen echte oplossingen”, aldus S. Dijksma (PvdA), die “nog heel veel vragen heeft”. VVD-kamerlid P. Hofstra zegt de brief “met stijgende verbazing te hebben gelezen, met oplossingen waarvan de een nog onaantrekkelijker is dan de ander”. “Het is kiezen tussen de kogel en de guillotine.”

D66-collega B. van der Ham vindt een paar maanden uitstel van de opening van de hsl niet erg als HSA de rekening maar betaald. M. Hermans (LPF) ziet het er echter van komen dat de staat moet meebetalen bij de bindende arbitrage. Hij vindt dat onacceptabel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels