nieuws

Ede zeker van geld voor barrière spoor

bouwbreed Premium

den haag – Ede is zeker van 40 miljoen euro voor het opruimen van de spoorbarrière dwars door de stad. Verkeersminister Peijs heeft “dit speciale geval” al geld toegezegd voordat de criteria duidelijk zijn.

De minister heeft 300 miljoen te verdelen voor steden waar het spoor het centrum doorsnijdt.

Twee maanden geleden zette ze haar handtekening onder 344 miljoen voor de spoortunnel in Delft. Voor de overige steden in Nederland waar vergelijkbare problemen spelen, is een potje met in totaal 300 miljoen euro beschikbaar. Een inventarisatie leverde 30 steden op “à la Delft” waarbij de spoorlijn dwars door de woonkern loopt en waardoor problemen ontstaan met veiligheid, verkeers- en geluidsoverlast en ruimtelijke ontwikkelingen.

Het gaat onder meer om Amersfoort, Vught, Gouda, Nijkerk en Leiden. De Tweede Kamer kritiseerde de minister afgelopen week omdat ze een gemeente al geld heeft beloofd nog voordat de criteria bekend zijn gemaakt. “Dan kunt u Helmond, Goes, Bussum en Naarden ook wel geld toezeggen”, schamperde CDA-Lid Mastwijk.

Peijs is dat niet met hem eens. Volgens haar is in Ede sprake van een kwetsbare omgeving waardoor met de verplaatsing van het spoor veel ruimte in het centrum vrijkomt. “Het is nu aan Ede om de ontbrekende 75 procent bij elkaar te krijgen.”

De minister maakt nog dit jaar de precieze criteria bekend. Daarbij is bepaald dat het Rijk niet meer dan 25 procent van de plannen betaalt met een maximum van 40 miljoen euro. Gemeenten komen maar één keer in aanmerking voor een rijksbijdrage en mogen niet allerlei subsidiepotjes claimen.

De jaarlijkse tombola rond het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport leverde voor meer regio�s concrete toezeggingen op. Joure kan rekenen op een bijdrage van 10 miljoen euro voor de aanleg van een fly-over bij de rotonde.

Tilburg moet het doen met 52 miljoen euro voor het Wilhelminakanaal. De ontbrekende 12 miljoen voor het waterproject moet de regio zelf bijleggen en de minister draagt ook niets bij voor de rondweg. Een poging van Peijs om het Wilheminakanaal via een goedkope zeer sobere variant aan te pakken, strandde in de Tweede Kamer.

Opvallend was de discussie over de A74. Minister Peijs verwacht voor maart 2006 een besluit te nemen over de zogenoemde plateauvariant. De discussie over luchtkwaliteit frustreert concrete vorderingen voor de A4 Midden Delfland en de A6/A9.

Ook is afgesproken dat 50 miljoen van het onbenutte geld op de begroting v an dit jaar wordt gestoken in vaarwegen. Minimaal 25 miljoen daarvan gaat in het wegwerken van achterstallig onderhoud.

Reageer op dit artikel