nieuws

De wereld is nog lang niet af

bouwbreed Premium

papendrecht – Voor Boskalis is er de komende jaren volop werk aan de winkel. Want, vindt scheidend topman Rob van Gelder, “de wereld is nog lang niet af. En juist maritieme infra maakt de wereld efficiënter en welvarender.”

Nog een klein half jaartje te gaan en dan aan het einde van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders legt Van Gelder de voorzittershamer van de Papendrechtse baggeraar neer. Na dik twintig jaar ups en downs kan hij met een gerust hart met pensioen. Het bedrijf staat er goed voor en de vooruitzichten in de wereldwijde bagger zijn goed.

“Vanuit de baggerij zien we op een breed front wat de drivers zijn. Voor ons is er zoveel werk aan de winkel. En er moeten nog markten ontwikkeld worden, India bijvoorbeeld. Er zullen steeds meer uitdagingen bijkomen”, voorspelt hij.

Nog geen tien jaar geleden had Boskalis een omzet van 570 miljoen. Ook toen al was de baggeraar marktleider. Nu is de omzet bijna het dubbele. Onverwacht? Ja en nee. “Onze projecties blijken altijd te laag geweest te zijn. Aan de andere kant is het in onze wereld niet zo dat het vandaag hollen en morgen stilstaan is. Ontwikkelingen zie je altijd aankomen omdat het om de lange termijn gaat. Ik spreek vaak van Olympische periodes. Palm Deira, dat net aan Van Oord vergeven is, vergt zelfs twee Olympische periodes”, weet van Gelder.

Onder zijn leiding heeft het bedrijf een beleid gevoerd waardoor het aantal thuismarkten groeide en op de zogenoemde hit-and-run-markt meer landen worden aangedaan. “Vanuit ons perspectief is het geen goede zaak alle eieren in één mandje te leggen”, is zijn verklaring.

Zoals veel internationale bedrijven heeft ook Boskalis zijn moeilijke periodes gekend. Meest recent zijn de gevolgen van de aanslagen in New York op 11 september 2001. Dat heeft een aantal investeringen in maritieme infrastructuur op een laag pitje gezet. Daar kwamen dan nog eens de problemen rond de zandwinning in Maleisië en Indonesië voor de landaanwinning in Singapore bij. Die tijden lijken nu over. Het optimisme viert weer hoogtij en vooral het Midden-Oosten is een goede klant van de wereldbaggeraars.

Boskalis is er klaar voor. “De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in grotere en snellere schepen. Dat moet ook als je de concurrentie aan wilt gaan in deze sector. Cost leadership is dan van belang. Dat betekent niet dat we alle werken zelf alleen doen. Op een aantal grote werken zullen we samenwerken met anderen. Dat is ook goed voor het serviceniveau naar de klanten toe”, aldus Van Gelder.

Een voorbeeld daarvan is de LNG-terminal in Qatar, een contract van 2 miljard dollar waar Boskalis en de Belg Jan de Nul samenwerken. Maar ook bij de landaanwinning voor het vliegveld bij Doha in Qatar werkt Boskalis samen, dit keer met het eveneens Belgische Dredging International en het lokale Qatar Dredging Company. Op het werk vaart echter ook de Amsterdam van Van Oord in onderhuur.

Hier en daar is er volgens Van Gelder ook al wat krapte qua materieel zichtbaar. “Dat kan ertoe leiden dat we de reguliere vervanging van schepen wat naar voren halen.” Dat laatste overigens liever niet nu gezien de hoge staalprijzen.

Bang dat er andere partijen de hoogtij in de bagger zullen aangrijpen om ook een fors graantje mee te pikken, is Van Gelder niet. “Er zijn weinig partijen die in staat zullen zijn snel veel capaciteit bij te bouwen. Schepen zijn nu eenmaal duur. Bovendien hebben de werven weinig capaciteit om de schepen te bouwen. De �time to market� is daardoor lang.”

Nog niet eens zo lang geleden beloofde de baas van het enige beursgenoteerde baggerbedrijf ter wereld de beleggers een groei in de �double digits�. Zover is Van Gelder nu nog niet. “Maar we zullen heel druk bezig zijn de komende twee Olympische periodes. De wereld is nog lang niet af”, herhaalt hij.

Reageer op dit artikel