nieuws

Schindler 3100 spaart ruimte en energie

bouwbreed

ebikon – Een energiezuinig alternatief voor de hydraulische lift noemt Schindler de personenlift 3100. De installatie heft zeven tot negen personen tot 12 meter hoog en doet daarbij maximaal vijf stops aan. De direct aangedreven en frequentiegeregelde 3100 behoort tot een reeks nieuwe liften van Schindler.

De Zwitserse fabrikant introduceert met de 3100 de personenliften 3300 en 5300. De laatste kan ook in de kleine utiliteit worden gebruikt, legt adviseur L. Buholzer uit. De nieuwe liften gaan op en neer met de zogeheten Traction Belt; een soort aandrijfriem uit dunne metalen kabels met rubber of polyurethaan eromheen. Schindler ontwikkelde dit alternatief voor de staalkabel met bandenfabrikant Continental. De riem kan met minder ruimte toe en schept zo meer ruimte voor de kooi. Die kan daardoor tot 250 millimeter breder uitvallen. Wat betekent dat via een conventionele schacht één of twee personen meer in de kooi kunnen en dat mensen bij het in- en uitstappen makkelijker om elkaar heen kunnen lopen.

Buholzer rekent voor dat de ruimte in de liftschacht met de nieuwe aandrijving beter wordt benut. Liftkabels lopen om een tractieschijf en meten een diameter van minstens 320 millimeter. Voor de riemen volstaat een tractieschijf met een diameter van 85 millimeter. Een kooi van 1500 bij 1600 millimeter vervoert met een traditionele aandrijving zes personen met een totaalgewicht van 450 kilo. De ruimte die met de drijfriem wordt gewonnen biedt plaats aan één persoon extra waarmee het hefvermogen uitkomt op 535 kilo. In een schacht van 1600 bij 1650 millimeter wint de nieuwe aandrijving ruimte voor twee personen extra waardoor het hefvermogen van 450 kilo toeneemt tot 625 kilo. De extra ruimte wordt in de breedte gewonnen; de diepte van de kooi verandert niet.

Ook de 3300 en de 5300 winnen ruimte met de nieuwe aandrijftechniek, zo blijkt uit Buholzers cijfers.

De Traction Belt weegt minder dan een staalkabel wat het energieverbruik beperkt. De riem maakt ook minder lawaai wat het comfort verbetert. In de kooi bedraagt het geluidsniveau ongeveer 50 decibel; net genoeg om de gebruiker te laten weten dat de lift in bedrijf is. De praktijk leert Buholzer dat gebruikers graag het bedrijfsgeluid van een lift horen zodat ze weten dat die inderdaad in bedrijf is. In de schacht beweegt de wijzer van de decibelmeter zich tussen de 60 en 65. In de aangrenzende ruimten komt de geluidsoverlast niet boven de 30 decibel. De uiteindelijke waarde hangt in hoge mate af van de constructie en de mate waarin die geluid overdraagt. De aandrijving met drijfriemen kan direct in de schachtkop worden gemonteerd en vergt geen machinekamer.

Voor de 3300 ontwikkelde Schindler een nieuwe behuizing voor de besturing. Die wordt ingebouwd in het standaard deurkozijn van de bovenste stopplaats. De fabrikant laat de gebruiker de keuze de elektronica een etage lager te laten inbouwen. Net als de nieuwe aandrijving spaart ook deze ontwikkeling ruimte en vereenvoudigt volgens Buholzer de inbouw van de lift. In de elektronica is standaard een evacuatieschakeling opgenomen. Als de stroom uitvalt gaat de lift naar de volgende verdieping en opent de deur. Het hangt van de belasting af of dat een verdieping lager of hoger is. De kooi gaat in de richting die het minste energie vergt. Als er maar één persoon in de kooi staat is het contragewicht zwaarder. De fabrikant verbetert ook de veiligheid van het gebruik door de vloer van de kooi en verdieping op gelijk niveau te houden.

Voor de bediening biedt Schindler de keuze uit verschillende tableaus. Buholzer legt uit dat de bedieningspanelen zo zijn ingericht dat de gebruiker blindelings de gewenste knop weet te vinden. Externe ontwerpers en eigen technici geven de bediening vorm. De Zwitserse fabrikant raadpleegt geen gebruikerspanels. Veel meer vertrouwt Schindler op de kennis van de eigen organisatie. Veel te ontwerpen blijft er niet over, relativeert Buholzer. De normering voor bedieningstableaus schrijft tot in detail voor waaraan deze voorzieningen moeten voldoen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels